درمان سینوزیت در طب سنتی

درد سینوزیت یکی از آزاردهنده‌ترین و دردناک‌ترین بیماری‌ها است که ممکن است شما هم به آن مبتلا شده باشید! بیماری سینوزیت در واقع به علت ایجاد التهاب و عفونت در حفره‌های سینوس ایجاد می‌شود. برای درمان سینوزیت در طب سنتی، روش‌های بسیار مفید و کارآمدی توصیه کرده است. استفاده از بخوردرمانی، حجامت، روغن‌مالی و زالودرمانی از جمله این روش‌های درمانی است. همچنین مصرف برخی داروهای گیاهی برای درمان سینوزیت بسیار اثربخش بوده و عوارض و خطرات داروهای شیمیایی را نیز ندارد.

فهرست مطالب

سینوزیت چیست؟

سینوزیت یا در طب سنتی نزله، یک بیماری بسیار مهم است به خصوص در افرادی که دارای خلط گلو هستند. این بیماری باید حتماً مورد درمان قرار بگیرد. سینوزیت درواقع به التهاب بافت پوششی داخل سینوس‌ها گفته می‌شود. سینوس‌ها حفره‌هایی توخالی در ناحیه صورت هستند که با ترشح مایعی به نام موکوس، مجاری بینی را تمیز می‌کنند. اگر این پوشش سینوس‌ها دچار التهاب شود اصطلاحاً سینوزیت رخ داده است. با بروز سینوزیت، امکان رشد باکتری در داخل سینوس‌ها افزایش پیدا می‌کند. سینوزیت دو نوع حاد و مزمن دارد.

علت بروز سینوزیت چیست؟

علت اصلی بروز سینوزیت، مسدود شدن سینوس‌ها است. مسدود شدن سینوس‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. برخی از عوامل بروز سینوزیت به شرح زیر است:

  1. سینوس‌ها بر اثر عواملی همچون پولیپ بینی
  2. انحراف تیغه بینی
  3. ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا
  4. آلرژی
  5. عفونت دستگاه تنفسی

علت سینوزیت از دیدگاه طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی، علت بروز سینوزیت برهم خوردن تعادل اخلاط بدن و غلبه سردی بر بدن است. مصرف زیاد آب سرد، پرخوری و مصرف غذاهای با طبع سرد به‌ویژه در فصول سرد سال باعث غلبه سردی بر بدن خواهد شد. یکی دیگر از علل اصلی بروز سینوزیت، عدم استفاده از لباس گرم مانند کلاه گرم در هوای سرد و در هنگام وزش باد است. همچنین خواب زیاد در طول روز، عفونت، آلرژی، استرس و اضطراب از علل دیگر بیماری سینوزیت هستند.

علائم سینوزیت

برای تشخیص سینوزیت، باید بدانید که این بیماری چه علائمی دارد. شایع‌ترین علامت سینوس احساس درد شدید در ناحیه سینوس‌ها و صورت است. درد ناحیه سر و پیشانی که در هنگام خم کردن سر و یا وزش باد سرد به پیشانی افزایش پیدا می‌کند نیز از علائم اصلی سینوزیت است. از جمله علائم شایع دیگر سینوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ترشحات بینی
  • بوی بدن دهان
  • درد دندان
  • ایجاد خلط پشت گلو
  • سردرد
  • احساس درد و فشار در صورت
  • گرفتگی صدا
  • تنگی نفس

درمان سینوزیت در طب سنتی

در طی سالیان اخیر، درمان‌های طب سنتی همانند گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است و افراد زیادی برای درمان انواع امراض خود، به متخصصین طب سنتی مراجعه می‌کنند. درمان سینوزیت در طب سنتی نیز یکی از درمان‌های بسیار اثربخش و مفید است که منجر به درمان بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری شده است. برای درمان این عارضه، انواع راهکارها و روش‌ها مانند مصرف انواع داروی گیاهی، ریختن چند قطره روغن سیاهدانه در بینی، بخور گیاهانی همچون بابونه، ختمی و اسطوخودوس، روغن‌مالی گلو و صورت با روغن سیاهدانه و بابونه، بادکش و همچنین زالوگذاری معرفی شده است. همچنین مصرف برخی داروهای گیاهی مانند کپسول اسطوخدوس نیز برای درمان سینوزیت در طب سنتی توصیه شده است. این درمان‌ها، برخلاف داروهای شیمیایی، خطر و عوارض جانبی زیادی نداشته و بسیار مفید نیز هستند.

6 روش معجزه بخش برای درمان سینوزیت در طب سنتی

همانطور که گفته شد، طب سنتی برای درمان این بیماری راهکارهای بسیار مؤثری را پیشنهاد داده است. در این بخش قصد داریم به معرفی 6 روش معجزه بخش برای درمان سینوزیت در طب سنتی بپردازیم.

1.استفاده از روغن سیاهدانه

استفاده از روغن سیاهدانه یکی از راهکارهای درمان طب سنتی برای سینوزیت است. برای استفاده از روغن سیاهدانه برای درمان سینوزیت باید هر شب یک قطره از این روغن را داخل بینی خود بریزید. دقت کنید که احتمال سوزش بینی با این روش وجود دارد. استفاده از قطره نازیل برای این کار بهتر است. قطره نازیل ترکیبی از روغن سیاهدانه و ارده کنجد است.

2. بخور گیاهان مفید

استفاده از بخور نیز یکی از راه‌های درمان سینوزیت با طب سنتی است. انجام بخور با گیاهانی همچون بابونه، ختمی، اسطوخدوس و آویشن برای درمان این بیماری بسیار مفید است.

درمان سینوزیت کهنه در طب سنتی

3.روغن‌مالی

روغن‌مالی بدن، یکی از روش‌های قدیمی و البته مفید برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است. برای درمان عفونت سینوزیت در طب سنتی، روغن‌مالی گردن و صورت با استفاده از روغن سیاهدانه و بابونه مؤثر است.

4.مصرف داروهای گیاهی

داروهای گیاهی نقش بسیار زیادی در درمان بیماری‌های مختلف دارند. داروهای گیاهی علاوه بر تأثیرات چشمگیری که در درمان بیماری‌ها دارند، عوارض و خطرات بسیاری کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند. در درمان این بیماری، مصرف داروهای گیاهی یک راهکار اثربخش است. با مراجعه به یک داروخانه گیاهی معتبر می‌توانید داروی گیاهی تجویز شده توسط متخصص را خریداری کرده و مصرف کنید. از جمله داروهای گیاهی مفید در درمان سینوزیت می‌توان به کپسول اسطوخدوس اشاره کرد.

5.بادکش درمانی

بادکش درمانی نیز یک درمان عالی برای سینوزیت است. در بادکش درمانی، با ایجاد کشش و خلاء در نواحی مورد نظر، جریان خون آن بخش بهبود پیدا کرده و درد التهیام می‌یابد. بادکش درمانی مخصوص سینوس باید حتما توسط فرد ماهر انجام شود زیرا از حساسیت بالایی برخوردار است.

6.زالوگذاری

زالودرمانی یکی از روش‌های قدیمی درمانی در طب سنتی است. این روش باعث خروج خون آلوده و مواد زائد از بدن شده و در درمان انواع بیماری‌ها کاربرد دارد. زالودرمانی در درمان سینوزیت طب سنتی نیز کاربرد دارد. زالوگذاری باید حتما توسط متخصص تجویز و انجام شود.

درمان سینوزیت مزمن با طب سنتی

درمان سینوزیت کهنه در طب سنتی

سینوزیت کهنه به معنای التهاب مزمن در لایه‌های مختلف سینوس‌ها است. درمان سینوزیت کهنه عموماً به منظور کاهش التهاب، بهبود علائم و پیشگیری از عود بیماری انجام می‌شود. در ادامه تعدادی از روش‌های درمانی معمول برای درمان سینوزیت کهنه در طب سنتی را بررسی خواهیم کرد.

1. مدیریت علائم

استفاده از آب گرم و نمکی برای شست‌وشوی بینی و استفاده از اسپری‌های مخصوص مانند اسپری‌های آب دریا و اسپری‌های استروئیدی می‌تواند در کاهش التهاب و علائم سینوزیت کهنه کمک کند.

2. داروها

ممکن است پزشک شما داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، آنتی‌هیستامین‌ها، مواد آنتی‌بیوتیک یا استروئیدها را برای کنترل التهاب و علائم و درمان سینوزیت کهنه تجویز کند.

3. درمان جراحی

در موارد شدید سینوزیت کهنه که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد، ممکن است نیاز به درمان جراحی باشد. این مورد شامل عمل جراحی لازم برای تخلیه سینوس‌ها، اصلاح تشکیلات بنیادی سینوسی یا جراحی رینوپلاستی (اصلاح بینی) می‌شود.

سخن پایانی

بیماری سینوزیت، که به علت عفونت در ناحیه سینوس‌ها رخ می‌دهد، یک بیماری بسیار دردناک و آزاردهنده برای بسیاری از افراد است. این بیماری عموما به علت افزایش سردی بدن، برخورد باد سرد به پیشانی، بروز عفونت، خواب زیاد در روز و همچنین مصرف زیاد مواد غذایی با طب سرد ایجاد می‌شود. برای درمان سینوزیت در طب سنتی، راهکارهای درمانی زیادی توصیه شده است. از جمله این راه‌ها می‌توان به ریختن روغن سیاهدانه در داخل بینی، بخور گیاهانی همچون بابونه، ختمی، اسطوخدوس و آویشن، روغن‌مالی صورت و گردن، بادکش سینوزیت، زالوگذاری و همچنین مصرف داروهای گیاهی مفید مانند کپسول اسطوخدوس اشاره کرد.

سوالات متداول

1.علت بروز سینوزیت چیست؟

سینوزیت به علت مسدود شدن حفره‌های سینوس با عواملی همچون سینوس‌ها بر اثر عواملی همچون پولیپ و انحراف تیغه بینی، سرماخوردگی، آلرژی و عفونت دستگاه تنفسی رخ می‌دهد.

2.علائم بیماری سینوزیت چیست؟

افزایش ترشحات بینی، بوی بدن دهان، درد دندان، ایجاد خلط پشت گلو، سردرد، احساس درد و فشار در صورت،گرفتگی صدا و تنگی نفس از علائم سینوزیت هستند.

3.استفاده از روغن سیاهدانه برای درمان سینوزیت در طب سنتی به چه صورت است؟

ریختن یک قطره روغن سیاهدانه هر شب و همچنین روغن‌مالی صورت و گردن با روغن سیاهدانه از روش‌های استفاده از این روغن در درمان سینوزیت است.

4.داروی گیاهی مفید برای درمان سینوزیت با طب سنتی کدام است؟

کپسول اسطوخدوس یکی از مفیدترین داروهای گیاهی در درمان سینوزیت است.

5.بادکش درمانی چه تاثیری بر درمان سینوزیت دارد؟

بادکش درمانی با ایجاد خلاء و کشش، باعث بهبود جریان خون شده و التهاب و درد سینوزیت را کاهش می‌دهد.

3.2/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت