درمان کم خونی در طب سنتی

کم‌خونی از جمله بیماری‌هایی است که افراد بسیاری را درگیر خود می‌کند. این بیماری انواع مختلفی داشته که هرکدام علت و درمان خاص خود را دارند. به جرأت می‌توان گفت که معروف‌ترین و شایع‌ترین نوع کم‌خونی، کم خونی ناشی از فقر آهن است. بنابراین بهتر است از نشانه‌ها و علائم این بیماری آگاهی داشته و در صورت مشاهده هریک از علائم این بیماری، هرچه زودتر نسبت به درمان آن اقدام کنید. امروزه طب سنتی جایگاه ویژه‌ای در درمان‌های خانگی پیدا کرده و همچنین کمک بسیاری به درمان کم‌خونی می‌کند. برای درمان کم‌ خونی در طب سنتی، گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد که به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این داروها بر خلاف داروهای شیمیایی، کم‌ترین عوارض جانبی را به همراه داشته و در بعضی موارد هیچ گونه عارضه‌ای وجود ندارد. همچنین اقدامات فوری و مواد طبیعی بسیاری برای درمان کم‌ خونی شدید در طب سنتی وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به توضیح روش‌های درمانی طب سنتی برای کم‌خونی بپردازیم.

فهرست مطالب

بیماری کم‌خونی به چه حالتی گفته می‌شود؟

گلبول‌های قرمز از مهم‌ترین و پرشمارترین سلول‌های خونی بوده و هموگلوبین در اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و اندام‌ها نقش دارد. کم‌خونی به حالتی اطلاق می‌شود که تعداد گلبول‌های قرمز خون یا تعداد هموگلوبین‌ها کاهش پیدا کند. از مهم‌ترین فاکتورهای خون‌ساز می‌توان به ویتامین B12، فولیک اسید و آهن اشاره کرد. متأسفانه هرساله افراد بسیاری به این بیماری مبتلا شده و با مشکلات آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این بیماری بر اساس علت آن به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. می‌توان گفت که تاحدودی هرکدام از انواع کم‌خونی، درمان خاص خود را دارد. شایع‌ترین نوع کم‌خونی، کم‌خونی ناشی از کمبود آهن است. متاسفانه کم‌خونی علائم بسیار گسترده‌ای داشته و می‌تواند زندگی و فعالیت‌های روزمره شما را با اختلال مواجه کند.

طب سنتی نگاه ویژه‌ای به بیماری کم‌خونی داشته و درمان‌های بسیار موثری نیز برای آن دارد. بنابراین افرادی که به کم‌خونی مبتلا شده‌اند، می‌توانند برای رهایی از علائم این بیماری به درمان کم‌ خونی در طب سنتی روی آورند. همچنین برای درمان کم‌ خونی شدید در طب سنتی، گیاهان دارویی و مواد غذایی بسیاری معرفی شده است که می‌توانید به راحتی آن‌ها را در منزل استفاده کنید. نکته مثبت دیگر در رابطه با این گیاهان دارویی این است که در مقایسه با داروهای شیمیایی، معمولا عارضه‌ای نداشته یا با کم‌ترین عوارض همراه هستند. در ادامه پس از توضیح علل و علائم بیماری کم‌خونی، به معرفی روش‌های درمانی ارائه شده در طب سنتی می‌پردازیم.

انواع کم‌خونی و علل آن

هر بیماری می‌تواند علل گوناگونی داشته باشد. کم‌خونی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای خون‌سازی به عوامل و فاکتورهای بسیاری نیاز است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان ویتامین B12، فولیک اسید و آهن را نام برد. شایع ترین دلیل کم‌خونی، کمبود آهن است که به آن کم‌خونی ناشی از فقر آهن گفته می‌شود. این بیماری علائم خاص خود را داشته و درمان بخصوص خود را نیز دارد. همچنین علت شایع دیگر کم‌خونی، کمبود ویتامین B12 است. از دیگر علل ایجاد بیماری کم‌خونی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. خونریزی داخلی
  2. خونریزی شدید در دوران قاعدگی خانم‌ها
  3. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی
  4. خونریزی در اثر جراحی یا جراحت
  5. کم‌خونی‌های ارثی مانند کم‌خونی داسی شکل
  6. مشکلات مربوط به جذب مواد از روده‌
  7. تغذیه ضعیف
  8. مصرف بیش از حد چای و قهوه

با توجه به نکات گفته شده، لازم است تا نسبت به علائم کم‌خونی آشنایی پیدا کرده تا در صورت بروز و مشاهده هریک از علائم، هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید. یکی از گزینه‌های پیش روی شما، درمان کم‌ خونی با طب سنتی است که می‌توانید روش‌های درمانی آن را به راحتی در خانه به کار برده و هرچه زودتر بیماری خود را درمان کنید.

درمان کم خونی شدید در طب سنتی

کم‌خونی و علائم آن

کم‌خونی در مراحل اولیه عموما بی‌علامت بوده و با علائم تشخیص داده نمی‌شود. با پیشرفت بیماری، علائم و عوارض بیماری به تدریج ظاهر شده و در صورتی که کم‌خونی به درجات شدید خود برسد، می‌تواند بخش‌های زیادی از بدن را درگیر کرده و زندگی و فعالیت‌های روزمره شما را مختل سازد. بنابراین می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای حفظ سلامت خود می‌توانید انجام دهید، آشنایی با علائم کم‌خونی و بررسی مرتب این علائم است تا بتوان در صورت ابتلا، در همان مراحل اولیه به درمان کم‌ خونی با طب سنتی پرداخت. در ادامه، لیستی از مهم‌ترین علائم بیماری کم‌خونی را مشاهده می‌کنید:

  1. خستگی و ضعف عمومی (شایع‌ترین علائم)
  2. بی‌حالی در طی روز
  3. رنگ پریدگی پوست و گاهاً زردی پوست
  4. سوزش زبان
  5. خشکی کنار لب و زخم شدن این ناحیه
  6. ضعیف شدن ناخن‌ها
  7. مشکلات مربوط به موها از جمله خشکی و ریزش مو
  8. سرگیجه‌های شدید
  9. سردرد
  10. تنگی نفس
  11. خواب رفتگی و حالت سوزن سوزن شدن دست و پا به علت عدم خونرسانی به این اندام‌ها
  12. یبوست که گاها به درمان مقاوم است
  13. کاهش خون قاعدگی
  14. نامنظم شدن ضربان قلب
  15. سردی دست‌ها و پاها
  16. حالت تهوع
  17. کاهش حافظه و اختلال در یادگیری
  18. اختلال تمرکز و حواس
  19. گود شدن ناخن یا به اصطلاح ناخن قاشقی که در موارد شدید بروز می‌کند
  20. کاهش اشتها
  21. لاغری
  22. دمای پایین و سردی بدن
  23. اشتیاق به مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک
درمان کم خونی طب سنتی

عوارض کم‌خونی

بیماری کم‌خونی می‌تواند عوارض و پیامدهای شدید و خطرناکی به دنبال داشته باشد. شما می‌توانید با درمان کم‌ خونی در طب سنتی ، از عوارض و پیامدهای آن پیشگیری کنید. عوارض و مشکلات مهم کم‌خونی را در ادامه توضیح می‌دهیم.

مشکلات قلبی

کم‌خونی می‌تواند باعث ریتم قلبی سریع یا نامنظم شود. همچنین از دیگر مشکلات قلبی در اثر کم‌خونی، نارسایی قلبی یا بزرگ شدن عضله قلب است. به علت کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن، قلب مجبور است برای جبران اکسیژن‌رسانی، کار بیشتری انجام دهد و در نتیجه عضله قلب به تدریج بزرگ می‌شود.

مشکلات بارداری و زایمان

کم‌خونی می‌تواند زایمان زودرس را در پیش داشته باشد. همچنین وزن کم نوزاد هنگام تولد نیز از دیگر عوارض کم‌خونی در زایمان است.

مشکلات کودکان و نوزادان

یکی از مهم‌ترین عوارض کم‌خونی در نوزادان و کودکان، تاخیر در رشد و نمو آن‌ها است که در آینده می‌تواند مشکلات جدی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. همچنین به دلیل تاثیر کمبود آهن بر سیستم ایمنی، کم‌خونی می‌تواند باعث افزایش حساسیت کودکان به انواع عفونت‌ها شود.

طب سنتی و درمان کم‌خونی

اگر شما هم به کم‌خونی مبتلا شده‌اید، یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما درمان کم‌ خونی با طب سنتی است. طب سنتی راهکارهای بسیاری را برای درمان کم‌خونی ارائه کرده است. همچنین مواد غذایی و گیاهان بسیاری در طب سنتی وجود دارد که با مصرف آن‌ها می‌توانید کم‌خونی خود را درمان کنید.

غذاهایی که باید از مصرف آن‌ها خودداری کنید

در ابتدا به مواد غذایی می‌پردازیم که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. بهتر است موارد زیر را مصرف نکرده یا مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید:

  • فست‌فودها و غذاهای کنسرو شده
  • چای و قهوه
  • عدم مصرف همزمان مواد حاوی آهن با لبنیات به علت کاهش جذب آهن

مصرف میوه‌ها را فراموش نکنید

میوه‌ها منبع غنی آهن و فیبر هستند که می‌توانند در فرآیند خون‌سازی بسیار موثر باشند. انار، سیب، خرما و آلبالو از جمله میوه‌هایی هستند که سرشار از آهن بوده و کمک بسیاری به بهبود کم‌خونی می‌کنند. همچنین می‌توانید از میوه‌های خشک مانند انجیر خشک و مویز استفاده کنید.

درمان کم خونی با طب سنتی

گیاهان دارویی

از جمله راهکارهای درمانی برای درمان کم‌ خونی در طب سنتی، استفاده از انواع گیاه دارویی است. گیاهان زیادی مانند اسفناج و کاهو هستند که حاوی آهن بسیار بوده و برای درمان کم‌خونی مفید هستند.

مواد غذایی مفید در درمان کم‌خونی

برای درمان و بهبود کم‌خونی می‌توانید از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

  • شیره انگور
  • تخم مرغ عسلی
  • انواع گوشت از جمله گوشت گوسفندی
  • جگر
  • حبوبات

سخن پایانی

متاسفانه هرساله آمار مبتلایان به کم‌خونی بیشتر می‌شود. کم‌خونی علل بسیاری دارد اما مهم‌ترین علت آن، کمبود و فقر آهن است. این بیماری علائم زیادی داشته و می‌تواند در فعالیت‌های شما تاثیر بگذارد. بنابراین بهتر است نسبت به علائم این بیماری آگاهی داشته تا در صورت ابتلا، هرچه زودتر برای درمان آن در مراحل اولیه اقدام کنید. خوشبختانه طب سنتی راهکارهای درمانی بسیاری برای کم‌خونی دارد. از مهم‌ترین راهکارهای درمان کم‌ خونی در طب سنتی، مصرف گیاهان دارویی و مواد غذایی غنی از آهن است. با مراجعه به یک داروخانه گیاهی معتبر می‌توانید انواع داروی گیاهی برای درمان کم خونی را تهیه کنید.

سوالات متداول

1.کم‌خونی به چه حالتی اطلاق می‌شود؟

کم‌خونی حالتی است که تعداد گلبول‌های قرمز خون یا تعداد هموگلوبین‌ها کاهش پیدا کند.

2.مهم‌ترین علل ابتلا به کم‌خونی چیست؟

از مهم‌ترین علل ابتلا به کم‌خونی می‌توان به کمبود آهن، خونریزی، ضعف تغذیه و اختلالات جذب در روده اشاره کرد.

3.کم‌خونی چه علائمی به همراه دارد؟

کم‌خونی علائم بسیار زیادی داشته و خستگی، سردرد و سرگیجه، رنگ‌ پریدگی، ریزش مو، سردی دست و پا، کاهش حافظه و اختلال تمرکز از جمله آن‌ها هستند.

4.چه میوه‌هایی برای درمان کم‌خونی مفید هستند؟

انار، سیب، خرما و آلبالو از جمله میوه‌هایی هستند که سرشار از آهن بوده و به درمان کم‌خونی کمک بسیاری می‌کنند.

5.مصرف چه مواد غذایی برای درمان کم‌خونی توصیه می‌شود؟

مصرف مواد غذایی مانند شیره انگور، تخم مرغ عسلی، گوشت گوسفندی و جگر توصیه می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت