درمان پسوریازیس با حجامت

حجامت یک روش درمانی طب سنتی است که با ایجاد خراش‌های کوچک و کنترل‌شده روی پوست و خارج کردن خون از طریق فنجان‌های مخصوص انجام می‌شود. حجامت در طول تاریخ برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های پوستی، سردرد، میگرن، دردهای عضلانی و مفصلی و مشکلات گوارشی استفاده شده است. درمان پسوریازیس با حجامت یکی از روش‌های موثر در درمان این بیماری است. پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که با ضایعات قرمز، پوسته‌پوسته شده و ضخیم مشخص می‌شود. طب سنتی با انجام حجامت عام و در برخی مواقع حجامت قوزک پا برای پسوریازیس به بهبود این بیماری کمک می‌کند.

فهرست مطالب

تعریف بیماری پسوریازیس و علل به وجود آمدن آن

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که با ضایعات قرمز، پوسته‌پوسته شده و ضخیم مشخص می‌شود. این ضایعات می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند، اما بیشتر در آرنج، زانو، پوست سر، کمر و پاها دیده می‌شوند. علل دقیق پسوریازیس ناشناخته است، اما عوامل متعددی در بروز آن نقش دارند، از جمله

  • ژنتیک: اگر سابقه خانوادگی پسوریازیس دارید، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است.
  • سیستم ایمنی: پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های سالم پوست حمله می‌کند.
  • عفونت‌ها: برخی از عفونت‌ها، به ویژه عفونت‌های استرپتوکوکی، می‌توانند باعث شروع یا تشدید پسوریازیس شوند.
  • داروها: برخی از داروها، مانند لیتیوم و داروهای فشار خون به نام بتابلاکرها، می‌توانند باعث ایجاد یا تشدید پسوریازیس شوند.
  • استرس: استرس می‌تواند باعث شعله‌ور شدن یا تشدید پسوریازیس در برخی افراد شود
  • مصرف الکل و سیگار: از نظر طب ایرانی مصرف الکل و سیگار می‌تواند خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش دهد و علائم آن را بدتر کند.
  • چاقی: افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به پسوریازیس هستند.

درمان پسوریازیس با حجامت

انواع حجامت در درمان بیماری پوستی پسوریازیس

حجامت از جمله روش‌های موثر درمانی موجود در طب سنتی هستند که برخی افراد برای کاهش علائم بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس به آن‌ها روی می‌آورند. درمان پسوریازیس با حجامت معمولا در نقاطی که نشانگر التهاب هستند، انجام می‌شود. این نقاط شامل، حجامت قوزک پا برای پسوریازیس ، پشت کمر، ناحیه گردن می‌باشند. به طور کلی برای درمان پسوریازیس با حجامت از دو روش زیر استفاده می‌شود:

  • حجامت عام: حجامت بین دو کتف که به عنوان “حجامت عام” شناخته می‌شود، برای تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و می‌تواند به طور کلی به بهبود علائم پسوریازیس کمک کند. برای انجام این روش می توانید از خدمات حجامت در منزل استفاده کنید.
  • حجامت موضعی: در برخی موارد، حجامت در نقاط نزدیک به ضایعات پسوریازیس، مانند حجامت قوزک پا برای پسوریازیس، ممکن است برای کاهش التهاب مفید باشد.

نحوه انجام حجامت برای پسوریازیس

درمان پسوریازیس با حجامت بسته به نظر پزشک طب سنتی و انتخاب محل حجامت دارد. حجامت باید در محلی تمیز و بهداشتی توسط فردی متخصص و طبق  تقویم حجامت 1403 انجام شود. برای شروع، ابتدا محل حجامت با الکل یا محلول ضدعفونی‌کننده تمیز می‌شود. سپس با استفاده از تیغ استریل، خراش‌های کوچکی در محل حجامت ایجاد می‌شود. بعد از آن فنجان‌های مخصوص حجامت روی محل خراش‌ها قرار داده می‌شود. با استفاده از پمپ یا روش‌های دیگر، خلاء در داخل فنجان‌ها ایجاد می‌شود. خون از طریق خراش‌ها به داخل فنجان‌ها کشیده می‌شود. در پایان، پس از خارج شدن مقدار کافی خون، فنجان‌ها برداشته می‌شوند و محل حجامت با پانسمان پوشیده می‌شود.

نکاتی که باید قبل و بعد درمان پسوریازیس با حجامت  رعایت کرد

  • با پزشک متخصص در طب سنتی مشورت کنید تا مطمئن شوید که حجامت برای شما مناسب است.
  • اگر باردار هستید یا شیردهی می‌دهید یا داروهای خاصی مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در روز حجامت، از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب خودداری کنید.
  • بعد از حجامت، به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت استراحت کنید.
  • بعد از حجمات، مایعات زیادی بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند.
  • از انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش یا بلند کردن اجسام سنگین به مدت 24 تا 48 ساعت بعد از حجامت خودداری کنید.

زالو درمانی در درمان پسوریازیس

علاوه بر درمان پسوریازیس با حجامت ، زالو درمانی نیز یکی از روش‌های سنتی درمانی است که می‌تواند در پسوریازیس مؤثر باشد. زالو درمانی، که به آن هیرودوتراپی نیز گفته می‌شود، یکی از روش‌های طب سنتی است که در آن از زالوها برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. این روش برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله پسوریازیس به کار رفته است. در ادامه، مراحل و نکات مرتبط با استفاده از زالو درمانی برای پسوریازیس توضیح داده می‌شود.

زالو درمانی در درمان پسوزیاریس

مراحل زالو درمانی برای پسوریازیس

  1. انتخاب زالو: از زالوهای مخصوص پزشکی استفاده می‌شود که باید استریل و تمیز باشند.
  2. آماده‌سازی پوست: ناحیه‌ای که قرار است زالو بر روی آن قرار گیرد باید تمیز و عاری از هرگونه مواد آرایشی یا چربی باشد.
  3. قرار دادن زالو: زالوها به آرامی روی نواحی مورد نظر قرار می‌گیرند. آن‌ها به طور طبیعی به پوست می‌چسبند و شروع به مکیدن خون می‌کنند.
  4. انتظار برای خونگیری: زالوها تا زمانی که سیر شوند، خون می‌کشند. این فرآیند می‌تواند بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول بکشد.
  5. جدا کردن زالوها: پس از اتمام خونگیری، زالوها به طور طبیعی از پوست جدا می‌شوند. اگر لازم باشد زودتر جدا شوند، می‌توان با استفاده از نمک یا الکل آن‌ها را تحریک کرد.
  6. مراقبت پس از درمان: ناحیه‌ای که زالو قرار گرفته بود باید تمیز و ضدعفونی شود. ممکن است خونریزی طولانی‌مدت از نقطه گزش وجود داشته باشد که باید با پانسمان مناسب کنترل شود.

فواید زالو درمانی برای پسوریازیس

ترشحات زالو شامل موادی است که خاصیت ضدالتهابی دارند و می‌توانند به کاهش التهاب و قرمزی کمک کنند. زالوها با خونگیری، جریان خون در نواحی آسیب‌دیده را بهبود می‌بخشند. همچنین با افزایش گردش خون در این نواحی، ترمیم پوست و بهبود برخی بیماری های پوستی سریع تر می‌باشند.

رعایت رژیم غذایی در بیماری پسوریازیس از دیدگاه طب سنتی

طب سنتی علاوه درمان پسوریازیس با حجامت ، بر رعایت نکات غذایی و سبک زندگی نیز برای مدیریت و بهبود علائم پسوریازیس تأکید دارد.

  • مصرف غذاهای گرم و خشک: در طب سنتی، پسوریازیس به عنوان یک بیماری “سرد و مرطوب” شناخته می‌شود. از این رو، توصیه می‌شود، از غذاهای گرم و خشک مانند خرما، انجیر، کشمش، بادام، گردو، گوشت گوسفند و مرغ، برنج، نان سبوس دار و سبزیجات با طبع گرم مانند هویج، زنجبیل، دارچین و زعفران در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • کاهش مصرف غذاهای سرد و مرطوب: از مصرف غذاهای سرد و مرطوب مانند خیار، هندوانه، کاهو، ماست، دوغ، نوشابه، بستنی، غذاهای دریایی و گوشت گاو خودداری کنید.
  • حذف غذاهای سودازا: غذاهای سودازا، غذاهایی هستند که در طب سنتی اعتقاد دارند باعث افزایش سودا (نوعی ماده سمی در بدن) می‌شوند و می‌توانند علائم پسوریازیس را تشدید کنند. از جمله غذاهای سودازا می‌توان به بادمجان، عدس، فست فود، غذاهای چرب و سرخ شده، قهوه، چای و شکلات اشاره کرد.
  • مصرف غذاهای ضد التهاب: برخی از غذاها مانند زردچوبه، زنجبیل، سیر، پیاز و ماهی قزل آلا به دلیل خواص ضد التهابی خود می‌توانند به بهبود علائم پسوریازیس کمک کنند.
  • نوشیدن آب فراوان: نوشیدن آب فراوان به دفع سموم از بدن و بهبود گردش خون کمک می‌کند، که می تواند برای افراد مبتلا به پسوریازیس مفید باشد.

سخن پایانی

حجامت به عنوان یکی از روش های طب سنتی، می‌تواند در کنار سایر درمان های پزشکی، به مدیریت و بهبود علائم پسوریازیس کمک کند. با این اینکه، درمان پسوریازیس با حجامت قطعی نیست، اما می‌تواند تاثیری خوب در رودن درمان  و تسریع بهبودی داشته باشد. قبل از انجام حجامت، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که  کدام نوع حجامت برای شما مناسب است. سایت طب ایرانی یسنا با ارائه اطلاعات جامع و علمی در مورد طب سنتی، و پزشکان متخصص در این زمینه به شما در انتخاب روش های مناسب برای مدیریت و بهبود سلامتی خود کمک می‌کند.

سوالات متداول

آیا حجامت می تواند پسوریازیس را درمان کند؟

حجامت درمان قطعی پسوریازیس نیست، اما می تواند به مدیریت و بهبود علائم آن کمک کند.

حجامت در چه فصلی از سال برای پسوریازیس بهتر است؟

حجامت در فصل بهار و پاییز برای پسوریازیس بهتر است.

بعد از حجامت برای پسوریازیس چه باید کرد؟

بعد از حجامت برای پسوریازیس، باید از استراحت کافی، نوشیدن مایعات فراوان و پرهیز از فعالیت های سنگین خودداری کنید.

کدام نقاط حجامت برای پسوریازیس بهتر است؟

نقاط حجامت عام (بین دو کتف) و حجامت در قوزک پا برای پسوریازیس کف پا رایج هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت