درمان افسردگی در طب سنتی | معرفی قوی‌ ترین داروی گیاهی ضد افسردگی

قوی ترین داروی گیاهی ضد افسردگی

می‌توان گفت افسردگی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در دنیای امروز است. این بیماری باعث بروز علائمی مانند از دست دادن اشتها، احساس ناراحتی مداوم و همچنین از دست دادن انگیزه و خستگی می‌شود. بیماری افسردگی بر روی فکر، عملکرد و احساسات تأثیر مخربی می‌گذارد. درمان‌های دارویی زیادی برای بهبود افسردگی وجود دارد. اما وجود بعضی درمان‌های جایگزین، راه حل بسیار مناسب‌تری است. درمان افسردگی با طب سنتی یکی از راه حل‌های بسیار مؤثر برای درمان افسردگی است که مورد توجه بسیاری از متخصصان نیز قرار دارد. داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی عوارض کمتری داشته و می‌توان با استفاده درست و اصولی از این داروها، پیشرفت قابل توجهی را در درمان افسردگی شاهد بود. در این مقاله قصد داریم ضمن بیان راه‌های درمان افسردگی در طب سنتی، به معرفی قوی‌ ترین داروی گیاهی ضد افسردگی نیز بپردازیم.

فهرست مطالب

علائم و علت افسردگی در طب سنتی

تعریف افسردگی در طب سنتی به این گونه است: نوعی بیماری روحی که باعث ایجاد علائمی همچون احساس اندوه مداوم، خستگی، بی انگیزه شدن، کاهش اشتها، افکار منفی و بی‌خوابی یا بدخوابی می‌شود. افسردگی عوامل گوناگونی دارد. از جمله عوامل افسردگی استرس‌های مداوم محیط کار و زندگی، مشغله زیاد ذهنی، از دست دادن عزیزان و همچنین شکست‌های روحی و مادی در زندگی هستند.

داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی

درمان افسردگی با طب سنتی

افسردگی مانند بسیاری از امراض جسمی، نیاز به درمان جدی دارد. بیماری افسردگی در صورت عدم درمان، باعث بروز مشکلات بسیار جدی و عمیقی در زندگی افراد خواهد شد. از جمله عوارض جدی افسردگی می‌توان به انزوا، بروز پرخاشگری، احساس پوچی، ناراحتی و اندوه عمیق و مداوم اشاره کرد.

راه حل‌های زیادی برای درمان بیماری افسردگی توصیه می‌شود که یکی از آن‌ها، استفاده از داروهای شیمیایی است. این داروها علی‌رغم تأثیرگذاری، باعث بروز عوارضی خواهد شد که بعضاً زندگی افراد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بسیاری از افراد برای جلوگیری از بروز این علائم، به سراغ درمان افسردگی با طب سنتی و داروهای گیاهی می‌روند.

استفاده مداوم از داروهای شیمیایی برای درمان افسردگی، گاها عوارض شدید و جبران‌ناپذیری بر روی زندگی افراد دارد. درمان افسردگی شدید با طب سنتی یک راه حل بسیار مناسب است که عوارض شدید داروهای شیمیایی را ندارد و تأثیرگذاری بسیار بالایی نیز دارد.

امروزه استفاده از داروهای گیاهی در بین مردم محبوبیت زیادی دارد زیرا  بسیاری به دنبال درمان‌های طبیعی برای بهبود علائم خود هستند. داروهای گیاهی بسیاری برای درمان علائم افسردگی موجود است که در ادامه به معرفی انواع داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی خواهیم پرداخت.

قوی‌ ترین داروی گیاهی ضد افسردگی

با افزایش شیوع بیماری افسردگی و جست‌و‌جو برای پیدا کردن کم‌خطرترین درمان آن به یک موضوع جدی تبدیل شده است. تجربه درمان افسردگی با طب سنتی نشان داده است که استفاده از این روش و داروهای گیاهی و طبیعی، عوارض شدید و مخرب داروهای شیمایی را نداشته و تأثیر زیادی در بهبود علائم افسردگی دارد.

در ادامه به بررسی مفیدترین و قوی‌ ترین داروی گیاهی ضد افسردگی خواهیم پرداخت.

1.کپسول طیب سنابل

کپسول طیب سنابل از گیاهانی همچون گل گاوزبان، اسطوخودوس و سنبل طیب تهیه شده و در درمان اضطراب، آلرژی، افسردگی، بی خوابی، حالت تهوع، دردهای قاعدگی و تقویت قلب کاربرد دارد و آرام‌بخش است.

2.شربت زعفران

شربت زعفران از عصاره گیاه زعفران تهیه شده است. این دارو خاصیت آرام‌بخشی داشته و برای درمان استرس و اضطراب، افسردگی و خستگی مؤثر است. همچنین خواص ضدتشنج، ضدسرطان و ضدالتهاب نیز دارد.

درمان افسردگی با طب سنتی

3.شربت سودا

ترکیبات این شربت اﺳﻄﻮﺧﺪوس، ﺑﺎدرﻧﺠﺒﻮﻳﻪ، ﮔﻞ ﮔﺎوزﺑﺎن، رﻳﺸﻪ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﺑﻴﺎن و ﻋﺴﻞ است. شربت سودا برای رفع بیماری‌های سوداوی، افسردگی، استرس، اضطراب و عادات وسواسی تجویز می‌شود.

4.شربت اسطوخدوس

شربت اسطوخدوس از گیاهان گرم تهیه شده و در درمان سردی بدن مفید است. این شربت در درمان بیماری‌های اعصاب مانند سردردهای میگرنی، صرع، تشنج و انواع مشکلات روحی مانند افسردگی کاربرد دارد.

5.اطریفل اسطوخدوسی نیاک

اطریفل اسطوخدوسی دارای خواص آرام‌بخشی و ضداضطرابی بود و در درمان وسواس و مالیخولیا مؤثر است. این دارو پاک کننده اخلاط غلیظه بلغمی و سوداوی است.

6.دمنوش گاوزبان و سنبل طیب عناب

دمنوش گاوزبان و سنبل طیب در آرامش روان، بهبود بیماری قلبی، درمان سنگ کلیه و کاهش فشارخون مؤثر است.

درمان افسردگی در طب سنتی

7.جلاب

شربت جلاب یا شربت زعفران، یک شربت نشاط آور است و برای بهبود افسردگی، ترس و ضعف استفاده می‌شود.

8.مفرح ابریشمی

شربت مفرح ابریشمی از گیاهانی همچون زعفران، میخک و ابریشم تهیه شده و برای درمان افسردگی، افزایش نشاط و انرژی و تقویت حافظه مؤثر است.

9.شیر افتیمون

شیر افتیمون برای درمان افسردگی، سردرد، وسواس و بیماری‌های مغز و اعصاب کاربرد دارد.

10.چای خماس

چای خماس یا خمسه در درمان بی‌خوابی، افسردگی و بیماری‌های اعصاب تأثیر بسزایی دارد.

11.ریشه ایرسا

ریشه ایرسا در واقع گیاه خشک شده زنبق است که برای درمان سردرد و درمان بی‌خوابی کاربرد دارد.

12.قرص والی فلور

قرص والی‌ فلور در درمان بی‌خوابی ناشی از از استرس و اضطراب استفاده شده و باعث افزایش کیفیت خواب خواهد شد.

درمان افسردگی در طب سنتی با نوشیدنی‌های نشاط آور و مقوی

درمان افسردگی با طب سنتی اما فقط به استفاده از قوی ترین داروی گیاهی ضد افسردگی محدود نمی‌شود. انواع زیادی از نوشیدنی‌های نشاط‌ آور و مقوی وجود دارند که در طب سنتی، تاکید زیادی بر استفاده از آن‌ها برای درمان افسردگی شده است. این نوشیدنی‌ها از عوارض کمتری برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها به افراد سالم نیز برای افزایش نشاط و کاهش خستگی و استرس توصیه می‌شود.

1.سکنجبین، شربتی برای نشاط‌آوری

شربت سکنجبین شاید یکی معروف‌ترین شربت‌ها در میان ایرانی‌ها باشد. این شربت مقوی از ترکیب سرکه، عسل و آب تشکیل شده و خواص بسیار زیادی از جمله ایجاد نشاط و سرزندگی، کاهش غلظت خون، تقویت کبد و معده دارد. این شربت به روش‌های مختلفی تهیه و مصرف می‌شود. شربت سکنجبین ساده و شربت سکنجبین به لیمو دو نوع شربت با سکنجبین است.

2.عسل شادی‌آور

عسل یکی از توصیه‌های طب سنتی برای رفع افسردگی و اندوه است. از این ماده مغذی، شربت‌های خوش طعمی تهیه می‌شود که بسیار نشاط آور و مفید هستند. شربت عسل یکی از شربت‌های مفید برای افزایش شادی و نشاط در بدن است.

درمان افسردگی شدید با طب سنتی

3.ترکیب شیر و مغزها، راه حلی برای کاهش افسردگی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید از ترکیب شیر و برخی از مغزها می‌توان نوشیدنی‌هایی نشاط آور تهیه کرد. شیر بادام، شیر پسته و شیر فندق، از نوشیدنی‌های نشاط‌‌ آوری هستند که از ترکیب شیر و مغزها تهیه می‌شوند.

4.با میوه‌ها از افسردگی خداحافظی کنید

برای درمان افسردگی در طب سنتی ، به استفاده از میوه‌ها توصیه فراوانی شده است. استفاده از شربت‌های زیر خواص بسیاری در بهبود علائم افسردگی و نشاط آوری دارند:

  • آب سیب یا گلابی با کمی عسل و گلاب و عرق بیدمشک و بهارنارنج،
  • شربت سیب یا گلابی
  • شربت نارنج یا بالنگ
  • شربت سیب و انار
  • شربت لیمو
  • شربت سیب و زرشک و لیمو
  • شربت شیره انگور

5.زعفران معجزه‌زا

برای زعفران در طب سنتی ارزش و خواص بسیار زیادی گفته شده است. زعفران بسیار نشاط آور بوده و مصرف آن به صورت شربت یک توصیه عالی برای افزایش شادی و رفع افسردگی است. شربت جلاب در واقع ترکیبی از شربت زعفران، گلاب، شکر یا عسل است. شربت جلاب نشاط آور بوده و برای قلب، اعصاب و کبد مقوی است. این شربت برای رفع تنش‌های عصبی، سردرد، استرس، اندوه و افسردگی بسیار مفید است.

6.دمنوش‌های شادی‌آور

شاید کمتر کسی باشد که امروزه طرفدار دمنوش‌ها نباشد. دمنوش‌ها تأثیر بسیار فراوانی بر سیستم عصبی، قلبی و همچنین کبد دارند. از خواص دمنوش‌ها بر خلق و روان نباید غافل شد. انواع مختلفی از دمنوش‌ها خاصیت آرام‌بخشی، کاهش استرس و اضطراب و ضدافسردگی دارند. در این بخش به معرفی چند دمنوش آرام‌بخش و میزان مصرف روزانه آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • دمنوش بادرنجبویه، روزی ۳ استکان
  • دمنوش اسطوخدوس، روزی ۳ استکان
  • دمنوش گل گاوزبان، روزی ۳ استکان
  • دمنوش بابونه، روزی ۳ استکان
  • دمنوش به یا سیب، روزی ۳ استکان

7.گل گاوزبان آرامش بخش

گل گاوزبان یکی از معروف‌ترین داروهای گیاهی در میان ایرانی‌ها است. شربت گل گاوزبان، از خواص آرام‌بخشی، ضد استرس و اضطراب و همچنین ضدافسردگی برخوردار است. برای افزایش آرامش و کاهش ناراحتی‌های عصبی، شربت گل گاوزبان یک انتخاب عالی است.

درمان افسردگی طب سنتی

8.بادرنجبویه و مهار عصبانیت

شربت بادرنجبویه تأثیر بسیاری در تغییر خلق‌و‌خو و مهار عصبانیت دارد. این شربت آرام‌بخش خاصیت ضدافسردگی و ضداسترس دارد و برای افزایش آرامش و بهبود خلق توصیه می‌شود.

9.شیر افتیمون

شیر افتیمون نوشیدنی بسیار مفید برای درمان امراض گوناگون است. از جمله خواص آن می‌توان به ایجاد نشاط، از بین رفتن دلهره و استرس، درمان صرع و همچنین درمان درد مفاصل و خواب‌رفتگی اندام اشاره کرد. این نوشیدنی باید ۳ روز پشت سر هم و سپس هفته‌ای یک‌بار میل شود.

10.شربت مفرح

شربت مفرح دارای ترکیبی از ابریشم، زعفران، دارچین، میخک، بیدمشک و گلاب بوده و خاصیت نشاط آوری، ضدافسردگی و تقویت حافظه دارد.

نحوه صحیح استفاده از داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی

همانطور که گفته شد، امروزه طب سنتی و درمان افسردگی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر پیدا کرده‌اند به طوری که بسیاری از افراد درمان‌های سنتی و داروی گیاهی را به داروهای شیمیایی ترجیح داده و برای درمان بیماری افسردگی به سراغ این داروها می‌روند. اما سوالی که مطرح این است که نحوه و دوز صحیح استفاده از داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی چیست؟ پاسخ این است که داروهای گیاهی نیز مانند داروهای شیمیایی باید با دوز مشخص و تحت نظر متخصص مصرف شوند و مصرف سرخود داروهای گیاهی می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

سخن پایانی

طب سنتی و داروخانه گیاهی، نقش بسیار پررنگی را در درمان و بهبود علائم بیماری افسردگی ایفا می‌کنند. شما می‌توانید با مراجعه به متخصص، به جای داروهای شیمیایی که دارای عوارض خطرناکی بر روی بدن هستند، از داروی گیاهی برای اعصاب و افسردگی استفاده کنید. همچنین دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های مفید و مغذی وجود دارند که خواص آرام‌بخشی، ضداسترس، ضداضطراب و ایجاد نشاط دارند. شما می‌توانید این دمنوش و شربت‌های مفید گیاهی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید و از خواص بی‌نظیر آن‌ها استفاده کنید.

سؤالات متداول

1.علائم و نشانه‌های افسردگی چیست؟

افسردگی با علائمی همچون احساس غم و اندوه مداوم، کاهش اشتها، بی‌انگیزگی و خستگی همراه است.

2.مزیت استفاده از داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی چیست؟

داروهای شیمایی عوارض خطرناکی داشته که بعضاً اثرات آن‌ها تا آخر زندگی فرد به جا خواهند ماند. اما داروهای گیاهی، عوارض داروهای شیمیایی را نداشته و خواص درمانی مؤثری دارند.

3.آیا می‌توان برای درمان افسردگی به مصرف خودسرانه داروهای گیاهی پرداخت؟

خیر؛ برای مصرف داروهای گیاهی مانند داروهای شیمایی باید دوز و زمان مصرف آن توسط متخصص تعیین شود.

4.آیا داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی دوز مشخص دارند؟

بله؛ داروهای گیاهی مانند داروهای شمیایی دوز مصرف مشخص دارند و باید طبق دستور متخصص مصرف شوند.

5.دمنوش گاوزبان سنبل طیب عناب چه خاصیت‌هایی دارد؟

این دمنوش آرام‌بخش بوده و همچنین برای بهبود امراض قلبی، سنگ کلیه و کاهش فشارخون مؤثر است.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت