درمان کیست تخمدان در طب سنتی

دستگاه تناسلی بانوان، شکل خاصی داشته که بانوان را در معرض بیماری‌های زنانه قرار می‌دهد. یکی از این موارد، کیست تخمدان است. متأسفانه امروزه شاهد هستیم که زنان بسیاری در سنین مختلف به این بیماری دچار می‌شوند. در واقع کیست تخمدان، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های اختلالات هورمونی در زنان است که پیامدهای بد بسیاری به همراه دارد. در دیدگاه طب سنتی، افزایش سردی و رطوبت تخمدان‌ها، علت ایجاد کیست تخمدانی است. برای درمان کیست تخمدان در طب سنتی، تدابیر درمانی بسیاری وجود دارد. همچنین گیاهان دارویی بسیاری در طب سنتی برای درمان کیست تخمدان وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به درمان کیست تخمدان با طب سنتی بپردازیم.

فهرست مطالب

کیست تخمدان چیست؟

متأسفانه امروزه بانوان زیادی به کیست تخمدان مبتلا شده و با مشکلات آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در واقع این بیماری، یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین زنان و دختران است. کیست تخمدان می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. یکی از این مشکلات، نامنظم شدن سیکل‌های قاعدگی است که این مورد، نگرانی و استرس بسیاری را برای بانوان به همراه دارد. اما کیست تخمدان دقیقا چیست؟ تخمدان‌ها در دو طرف رحم قرار دارند. در این غدد، تخمک‌ها تولید شده و بالغ می‌شوند تا برای لقاح با اسپرم آماده شوند. کیست یک کیسه حاوی مقداری مایع است که در تخمدان ایجاد می‌شود و مشکلات خاصی را برای فرد مبتلا در پی دارد. در حالت بدتر اگه تولید کیست‌ها ادامه داشته و تعداد کیست‌ها زیاد شود، بیماری دیگری به نام سندروم تخمدان پلی کیستیک ایجاد می‌شود که علائم و پیامدهای وخیم‌تری مانند نازایی به دنبال دارد.

داروی گیاهی برای کیست تخمدان

خوشبختانه امروزه طب سنتی و راهکارهای درمانی آن مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته و افراد بسیاری در جامعه برای درمان بیماری‌های خود به متخصصین طب سنتی مراجعه می‌کنند. برای درمان کیست تخمدان با طب سنتی نیز تدابیر بسیاری وجود دارد که می‌توانید در خانه با انجام و رعایت آن‌ها، علائم این بیماری را کنترل کرده و سلامتی خود را به دست آورید. همچنین انواع گیاه دارویی در طب سنتی برای درمان کیست تخمدان وجود دارد که اگر به‌طور صحیح مصرف شوند، کمترین عارضه را به همراه خواهند داشت. به همین دلیل است که افراد بسیاری ترجیح می‌دهند به جای استفاده و مصرف داروهای شیمیایی، به طب سنتی و داروهای گیاهی روی بیاورند. در ادامه با ما همراه باشید تا پس از بررسی علل و علائم این بیماری، به درمان آن با تدابیر طب سنتی بپردازیم.

علل به وجود آمدن کیست تخمدان

با دانستن علل یک بیماری، می‌توان به موارد پیشگیری از آن بیماری پی برد و با رعایت و انجام این موارد پیشگیری، سلامتی خود را حفظ نمود. بیماری کیست تخمدان مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر، علل گوناگونی می‌تواند داشته باشد. برای درمان کیست تخمدان با طب سنتی، ابتدا باید دانست که در دیدگاه طب سنتی، افزایش سردی و تری تخمدان‌ها، علت به وجود آمدن کیست تخمدانی است و بنابراین مصرف سردیجات را می‌توان یکی از مهم‌ترین علل ابتلا به این بیماری دانست. در ادامه به مهم‌ترین دلایل ایجاد کیست تخمدان اشاره می‌کنیم:

  • حمام کردن در ایام قاعدگی
  • پوشیدن لباس‌های بسیار تنگ و چسبان مانند شلوار جین
  • نشستن روی سطوح بسیار سرد
  • مصرف بیش از حد مواد غذایی با طبع سرد
  • چاقی
  • کم تحرکی
  • خوردن آب سرد در هنگام غذا
  • پرخوری
  • مصرف قندهای مصنوعی
  • مشکلات هورمونی
  • غلظت خون
  • عفونت در ناحیه لگن
  • عوامل دارویی و ژنتیکی
درمان تخمدان پلی کیستیک در طب سنتی

کیست تخمدان، با چه علائمی مشخص می‌شود؟

کیست تخمدان با علائم بسیار زیادی ممکن است ظاهر ‌شود. یکی از مهم‌ترین موارد برای تشخیص به موقع کیست تخمدان، بررسی علائم آن است. شما می‌توانید با شناخت و آگاهی نسبت به علائم بارز این بیماری، در صورت بروز اولین علائم، آن‌ها را تشخیص داده و هرچه زودتر نسبت به درمان کیست تخمدان با طب سنتی بپردازید. هرچه بیماری در مراحل اولیه و درجات خفیف‌تر باشد، درمان آن راحت‌تر بوده و بهبودی سریع‌تر حاصل خواهد شد. بهتر است این نکته را مورد توجه قرار دهید که برای تشخیص و درمان بیماری خود بهتر است به یک متخصص طب سنتی مراجعه کرده و با مشورت او، اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه به شایع‌ترین علائم کیست تخمدان اشاره می‌کنیم:

  • بی‌نظمی در قاعدگی
  • فاصله زیاد بین سیکل‌های قاعدگی
  • درد در ناحیه شکم
  • نفخ شکم
  • مقاربت همراه با درد
  • درد در ناحیه لگن و ران
  • تهوع و استفراغ که در درجات شدید بیماری ممکن است ایجاد شود.
  • درد در هنگام دفع مدفوع
  • احساس درد در قفسه سینه
  • خونریزی شدید در سیکل قاعدگی
  • افزایش وزن و چاقی که از شایع‌ترین علائم کیست تخمدان به شمار می‌روند.
  • تکرر ادرار

در صورت داشتن تخمدان پلی کیستیک، ناباروری نیز می‌تواند از علائم شایع باشد.

درمان قطعی تخمدان پلی کیستیک با طب سنتی

کیست تخمدان و درمان آن در طب سنتی

برای درمان کیست تخمدان در طب سنتی، راهکارها و تدابیر بسیاری وجود داشته که می‌توانید با انجام و رعایت آن‌ها تا حد زیادی علائم این بیماری را کنترل کرده و سلامتی خود را به دست آورید. همانطور که گفته شد، در دیدگاه طب سنتی، غلبه سردی و رطوبت تخمدان‌ها علت ایجاد این بیماری است. بنابراین می‌توان گفت که پرهیز از مصرف سردیجات یکی از مهم‌ترین تدابیر درمانی طب سنتی برای درمان این بیماری است. همچنین برای درمان کیست تخمدان، ابتدا از بیمار شرح حال گرفته می‌شود تا عادات ماهانه، تعداد کیست‌ها و همچنین اندازه کیست‌ها مورد بررسی قرار گیرد. این نکته را مدنظر داشته باشید که بهتر است ابتدا به یک متخصص طب سنتی مراجعه کرده و با مشورت او اقدام به درمان این بیماری کنید.

پرهیز از مصرف سردیجات

همانطور که گفته شد، پرهیز از مصرف سردیجات یکی از مهم‌ترین تدابیر طب سنتی برای درمان کیست تخمدان است. همچنین مصرف قندهای مصنوعی نیز می‌تواند علائم کیست تخمدان را تشدید کند. بنابراین بهتر است مواد غذایی زیر را مصرف نکرده یا در مقادیر بسیار کم مصرف کنید:

  1. غذاهای سرخ‌ کردنی و فست‌فودها
  2. شیرینیجات و انواع شکلات‌ها
  3. مواد غذایی کنسرو شده و حاوی مواد نگهدارنده
  4. انواع ترشی‌ها
  5. سالادها و خیار و گوجه
  6. لبنیات مانند شیر و ماست
  7. نوشابه‌های گازدار
  8. غذاهای غلیظ مانند پیتزا و لازانیا
داروهای گیاهی برای درمان کیست تخمدان

گرم نگه داشتن ناحیه مرکزی بدن

گرم نگه داشتن ناحیه مرکزی بدن، می‌تواند برای کاهش سردی و رطوبت تخمدان‌ها مؤثر باشد. بنابراین توصیه می‌شود از نشستن بر روی سطوح سرد و استحمام در دوران قاعدگی به شدت پرهیز شود.

اعمال یداوی

از دیگر تدابیر طب سنتی برای گرم نگه داشتن ناحیه مرکزی بدن و تخمدان‌ها، اعمال یداوی است. برای این منظور می‌توان از بادکش گرم یک روز در میان استفاده کرد. همچنین حجامت رحم و زالوگذاری در ناحیه تخمدان‌ها نیز از دیگر اعمال یداوی برای گرم نگه داشتن بدن است.

روغن بابونه

روغن مالی با روغن‌های گرم نیز می‌تواند سردی تخمدان‌ها را کاهش دهد. برای این منظور می‌توان از روغن‌های گرم مانند روغن بابونه و یا سیاهدانه استفاده کرد.

سخن پایانی

متأسفانه امروزه بانوان بسیاری در سنین بارداری دچار کیست تخمدان می‌شوند. این بیماری مشکلات بسیاری را برای فرد مبتلا به همراه داشته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نامنظم شدن سیکل‌های قاعدگی است. همچنین این بیماری علائم بسیاری نیز دارد که می‌تواند برای فرد مبتلا اذیت کننده باشد. یکی از بهترین راهکارها برای درمان کیست تخمدان، استفاده از تدابیر طب سنتی است. علت کیست تخمدان در طب سنتی، غلبه سردی و رطوبت در ناحیه تخمدان‌ها است و بر این اساس، راهکارهای بسیاری برای درمان کیست تخمدان در طب سنتی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی علائم این بیماری را برطرف کنید. همچنین داروهای گیاهی بسیار مفیدی در داروخانه گیاهی برای درمان کیست تخمدان وجود دارد.

سوالات متداول

1.کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان، بیماری است که در آن تخمدان‌ها هورمون‌های اضافی تولید کرده و در نتیجه تعادل هورمون‌ها به هم خورده و باعث بروز علائم این بیماری مانند نامنظم شدن سیکل‌های قاعدگی می‌شود.

2.چه عواملی می‌توانند باعث بروز کسیت تخمدان شوند؟

عوامل بسیاری مانند وراثت در بروز کیست تخمدان نقش دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مصرف بیش از حد سردیجات، چاقی و اضافه وزن و مصرف قندهای مصنوعی اشاره کرد.

3.کسیت تخمدان چه علائمی دارد؟

کیست تخمدان علائمی بسیاری داشته که از بین آن‌ها می‌توان مشکلات قاعدگی، درد در ناحیه شکم و لگن، افزایش وزن و چاقی و مقاربت دردناک را نام برد.

4.برای کاهش سردی تخمدان‌ها، از خوردن چه مواد غذایی باید اجتناب کرد؟

برای این منظور بهتر است از خوردن لبنیات، فست‌فودها، شیرینی‌ها، انواع ترشیجات و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کرد.

5.برای گرم نگه داشتن ناحیه تناسلی، چه اقداماتی را می‌توان انجام داد؟

برای گرم نگه داشتن ناحیه تناسلی بهتر است از نشستن بر روی سطوح اجتناب کنید. همچنین بادکش گرم، حجامتو زالوگذاری در این ناحیه نیز بسیار تاثیرگذار است. روغن مالی با روغن سیاهدانه و بابونه نیز می‌تواند باعث گرم شدن ناحیه تناسلی شود.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت