درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی

در بین بیماری‌های غدد درون ریز بدن، کم‌کاری تیروئید شایع‌ترین بیماری بعد از دیابت است. کم‌کاری تیروئید از جمله بیماری‌های خطرناکی است که می‌تواند خطرات جدی برای سلامت شما داشته باشد. کم‌کاری تیروئید به راحتی می‌تواند ابعاد مختلفی از زندگی و سلامت شما را تحت تأثیر خود قرار دهد؛ زیرا عملکرد غده تیروئید بر عملکرد سایر غدد و اعضای بدن اثری مستقیم داشته و در صورتی که این غده کم‌کار شود، می‌تواند عملکرد سایر قسمت‌های بدن را نیز مختل کند. بنابراین یکی از ضروری‌ترین کارهایی که برای حفظ سلامتی خود می‌توانید انجام دهید، بررسی منظم علائم کم‌کاری تیروئید است. در صورتی که متوجه علائم کم‌کاری تیروئید شدید، بهتر است هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کنید. بدیهی است که اگر درمان به موقع صورت نگیرد، مشکلات حاد و جدی‌تری می‌توانید به همراه داشته باشد. خوشبتخانه برای این بیماری طب سنتی به کمک شما آمده است. برای درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی، راهکارهای درمانی بسیاری آمده است که شما می‌توانید به‌راحتی و در منزل از آن‌ها استفاده کنید. برای درمان تیروئید کم‌ کار در طب سنتی می‌توانید با اصلاح رژیم غذایی و استفاده از داروهای گیاهی، بیماری خود را درمان کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

کم‌کاری تیروئید چیست؟

همانطور که اشاره شد، کم‌کاری تیروئید بعد از دیابت، شایع‌ترین بیماری غدد درون ریز بدن در جهان است. این آمار نشان دهنده خطر بالای بیماری کم‌کاری تیروئید است. غده تیروئید در جلوی گردن قرار داشته و شکلی شبیه به پروانه دارد. هورمون‌های ترشحی این غده شامل هورمون‌های T3 (تری‌یدوتیرونین) و T4 (تیروکسین) است. غده تیروئید با تولید و ترشح این هورمون‌ها، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را تنظیم و کنترل می‌کند. پرکاری تیروئید حالتی است که این غده بیش از حد هورمون‌های تیروئیدی را تولید می‌کند؛ و اما در مقابل کم‌کاری تیروئید حالتی است که این غده، کم تر از سطح طبیعی، هورمون‌های نام برده را تولید و ترشح می‌کند.

این حالت علائمی داشته و ممکن است خطرات جدی را در پیش داشته باشد. امروزه خوشبختانه طب سنتی جایگاه ویژه‌ای در درمان‌های خانگی پیدا کرده و افراد بسیاری از طب سنتی برای درمان بیماری‌های خود استفاده می‌کنند. طب سنتی کمک بسیاری به تشخیص و درمان کم‌کاری تیروئید کرده است. از دیدگاه طب سنتی، علت کم‌کاری تیروئید، غلبه سردی و تری، یا به عبارتی غلبه بلغم است. از این نکته می‌توان دریافت که رژیم غذایی و سبک زندگی تأثیر بسزایی در بروز این بیماری داشته و با اصلاح این موارد می‌توان کم‌کاری تیروئید را درمان کرد. همچنین برای درمان قطعی کم‌ کاری تیروئید در طب سنتی، گیاهان دارویی بسیاری نیز وجود دارد. این داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی، از کمترین عوارض برخوردار بوده و به راحتی می‌توانید آن‌ها را مصرف کنید.

علل کم‌کاری تیروئید

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، دردیدگاه طب سنتی، افزایش سردی و رطوبت، علت کم‌کاری تیروئید است. بنابراین می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین کارها در درمان تیروئید کم‌ کار در طب سنتی، اصلاح رژیم غذایی است. علت شایع دیگر تیروئید کم‌کار، حمله سیستم ایمنی به این غده است که یک نوع بیماری خودایمنی محسوب می‌شود. از دیگر علل رایج کم‌کاری تیروئید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سرکوب تیروئید در نتیجه درمان پرکاری تیروئید
  2. کمبود ید در رژیم غذایی
  3. اختلال در جذب ید توسط بدن
  4. ژنتیک
  5. تماس با اشعه‌های خطرناک و مواد رادیو‌اکتیو
  6. آسیب و ضربه به غده تیروئید
  7. کم‌کاری تیروئید به صورت مادرزادی
درمان قطعی کم کاری تیروئید در طب سنتی

علائم کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید هرچه زودترتشخیص داده شده و برای درمان آن اقدام شود، پیامدهای بهتری به دنبال دارد. بهتر است نسبت به علائم کم‌کاری تیروئید آگاهی داشته و در صورت مشاهده موارد مشکوک، به پزشک مراجعه کنید. در صورت تشخیص کم‌کاری تیروئید، بهتر است هرچه زودتر درمان خود را شروع کنید. برای درمان کم کاری تیروئید با طب سنتی، راهکارهای بسیاری وجود دارد. شایع‌ترین و مهم‌ترین علائم کم‌کاری تیروئید، موارد زیر هستند:

  1. خستگی( شایع‌ترین علامت)
  2. خواب‌آلودگی
  3. حالت افسردگی
  4. کاهش حافظه و فراموشی
  5. اختلال و کاهش تمرکز
  6. عدم تحمل سرما
  7. یبوست
  8. ضعف عضلات
  9. اسپاسم عضلانی
  10. خشکی پوست و ناخن‌های ضعیف
  11. نازک شدن موها
  12. ریزش مو
  13. افزایش وزن
  14. اختلال اشتها
  15. کاهش میل جنسی
  16. دوره‌های قاعدگی نامنظم در خانم‌ها

عوارض کم‌کاری تیروئید

بیماری کم‌کاری تیروئید می‌تواند عوارض و پیامدهای بسیار خطرناکی داشته باشد. بنابراین بهتر است پس از تشخیص این بیماری، هرچه زودتر به درمان آن اقدام کنید. برای درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی، راهکارهای بسیاری وجود دارد که می‌توانید در خانه از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه به توضیح عوارض کم‌کاری تیروئید می‌پردازیم.

عوارض قلبی

کم‌کاری تیروئید ممکن است باعث افزایش کلسترول LDL شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از جمله گرفتگی شریان‌ کرونری بالا می‌رود.

مشکلات زایمان و بارداری

اولین مشکلی که کم‌کاری تیروئید برای زنان ممکن است ایجاد کند، اختلال در روند تخمک‌گذاری و ناباروری است. همچنین کمبود هورمون‌های تیروئیدی تاثیر بسزایی در رشد عصبی و ذهنی جنین دارد. از دیگر مشکلات کم‌کاری تیروئید می‌توان به دیابت بارداری، سقط جنین و زایمان زودرس نیز اشاره کرد.

چاقی و اضافه وزن

در کم‌کاری تیروئید به علت کاهش سوخت و ساز بدن و عدم سوزاندن کالری، چاقی و اضافه وزن پدید می‌آید.

کم‌کاری تیروئید و طب سنتی

خوشبختانه طب سنتی کمک بسیاری به درمان کم‌کاری تیروئید کرده است. برای درمان تیروئید کم‌ کار در طب سنتی، راه‌های بسیاری وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

روغن‌مالی

روغن‌مالی از ناحیه جلو و پشت برای درمان و کاهش علائم کم‌کاری تیروئید بسیار می‌تواند مفید باشد. برای این کار می‌توان از روغن‌های گیاهی مانند روغن‌های بابونه و سیاهدانه روزی 2 بار استفاده کرد.

بادکش

بادکش از جمله اعمال یداوی است که می‌تواند به درمان کم‌کاری تیروئید کمک بسیاری کند. بهتر است 10 جلسه به صورت هفته‌ای 2 بار از بادکش متحرک تیروئید استفاده کنید.

پرهیز از سردیجات

غلبه سردی و رطوبت از علل مهم کم‌کاری تیروئید است. بنابراین در درمان کم کاری تیروئید با طب سنتی توصیه می‌شود از مصرف سردی‌ها مانند لبنیات، ترشی، هندوانه، سالاد، گوجه و خیار پرهیز شود.

کم‌کاری تیروئید و داروهای گیاهی

برای کاهش سردی و رطوبت بدن، مصرف انواع گیاه دارویی بسیاری در دسترس است. می‌توان از سیاهدانه و عسل برای کاهش سردی بدن استفاده کرد. همچنین برای کاهش سردی می‌توانید از حب دوای بلغم به صورت روزی 3 عدد استفاده کنید.

سخن پایانی

متأسفانه کم‌کاری تیروئید دومین بیماری شایع غدد بعد از دیابت در دنیا است. همین آمار کافی است تا از خطرناک بودن این بیماری آگاه شوید. بنابراین می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای حفظ سلامتی خود می‌توانید انجام دهید، بررسی علائم کم‌کاری تیروئید است تا اگر این علائم مشاهده شد، هرچه زودتر درمان خود را آغاز کنید. خوشبختانه برای درمان قطعی کم‌ کاری تیروئید در طب سنتی، راهکارهای درمانی بسیاری وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این راهکارها استفاده از گیاهان دارویی در داروخانه گیاهی است که کمک شایانی به درمان کم‌کاری تیروئید می‌کند.

سوالات متداول

1.کم‌کاری تیروئید به چه حالتی گفته می‌شود؟

کم‌کاری تیروئید حالتی است که در آن غده تیروئید نمی‌تواند به اندازه کافی هورمون‌های تیروئیدی را تولید و ترشح کند.

2.چه مواردی می‌توانند از علل ابتلا به کم‌کاری تیروئید باشند؟

از مهم‌ترین علل ابتلا به کم‌کاری تیروئید می‌توان به کمبود ید در رژیم غذایی، ژنتیک و تماس با اشعه‌های خطرناک و مواد رادیو‌اکیتو اشاره کرد.

3.کم‌کاری تیروئید چه علائمی دارد؟

این بیماری علائم بسیاری دارد که از جمله آن‌ها خستگی و خواب‌آلودگی، اختلال تمرکز، حساسیت به سرما، نازک شدن موها، افزایش وزن و اختلالات اشتها هستند.

4.کم‌کاری تیروئید چه پیامدهایی می‌تواند در پیش داشته باشد؟

از مهم‌ترین پیامدها و عوارض کم‌کاری تیروئید بیماری‌های قلبی، مشکلات بارداری و زایمان و چاقی و اضافه وزن است.

5.از چه گیاهان دارویی برای درمان کم‌کاری تیروئید می‌توان استفاده کرد؟

برای درمان کم‌کاری تیروئید می‌توان از داروهای گیاهی مانند سیاهدانه، عسل و همچنین حب دوای بلغم استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت