درمان سنگ کلیه در طب سنتی

سنگ کلیه مشکلی است که در سنین مختلف ممکن است به آن دچار شوید. کلیه مسئول دفع مواد زائد و آب اضافی بدن است. در صورتی که بدن دچار کم آبی شود، در کلیه سنگ‌ها و رسوب‌های حاوی نمک و مواد معدنی ایجاد می‌شوند که درد بسیار زیادی در ناحیه شکم ایجاد می‌کنند. سنگ‌های ایجاد شده در کلیه می‌توانند به حالب‌ها و مجاری ادراری راه پیدا کرده و مشکلات انسداد ادراری را نیز به همراه داشته باشند. اندازه و بزرگی سنگ کلیه در درمان آن نقش اساسی دارد. سنگ‌های کوچک معمولا مشکلی ایجاد نکرده و با مصرف آب فراوان دفع می‌شوند. اما روند درمان سنگ‌های بزرگ‌تر متفاوت است. در صورت ابتلا به این مشکل، می‌توانید به درمان سنگ کلیه در طب سنتی روی آورید. برای درمان سنگ کلیه در طب سنتی، مواد سنگ شکن زیادی وجود دارد که با مصرف آن‌ها می‌توانید سنگ کلیه خود را دفع کنید.

فهرست مطالب

سنگ کلیه و مشکلات آن

سنگ کلیه از رسوب مواد معدنی و نمک‌ تشکیل می‌شود. هرچند محل تشکیل این سنگ‌های کریستالی در داخل کلیه است، اما می‌توانند حرکت کرده و به حالب‌ها و مجاری ادراری راه پیدا کرده و مشکلات انسدادی را به همراه داشته باشند. یکی از پارامترهای مهم در درمان سنگ کلیه، جنس سنگ است که ممکن است از نوع کلسیم، اسید اوریک و یا سیستین باشد. سنگ کلیه دلایل بسیاری داشته اما کم‌آبی و خشکی بدن، یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد سنگ کلیه است. سنگ‌های کوچک به راحتی با مصرف آب دفع شده و مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما دفع سنگ‌های متوسط و بزرگ دشوارتر بوده و بسیار دردناک است. طب سنتی به درمان این بیماری پرداخته و روش‌های درمانی بسیاری را نیز برای آن ارائه کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا به توضیح درمان سنگ کلیه در طب سنتی بپردازیم.

علل ابتلا به سنگ کلیه

همانطور که به آن اشاره شد، یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد سنگ کلیه، کم‌آبی و دهیدراته بودن بدن است. همچنین مقادیر بیش از حد موادی مانند کلسیم و اوریک اسید در مایع ادرار نیز یکی دیگر از دلایل مهم ایجاد سنگ کلیه است. از دیگر دلایل ایجاد سنگ کلیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سابقه خانوادگی
  2. چاقی و اضافه وزن
  3. بیماری‌های گوارشی
  4. عفونت‌های کلیوی
  5. مصرف بیش از حد پروتئین‌ها و نمک
  6. جراحی بای‌پس معده
  7. اختلالات جذب کلسیم

در صورت ابتلا به سنگ کلیه با هر علتی، می‌توانید با درمان سنگ کلیه در طب سنتی، از سنگ‌های خود خلاص شوید.

علائم سنگ کلیه

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، اگر سنگ کلیه اندازه کوچکی داشته باشد، غالباً بدون علامت بوده و به‌راحتی دفع می‌شود. اما هرچه سنگ بزرگ‌تر شود، علائم بیشتری نیز ایجاد می‌کند. بهتر است نسبت به این علائم آگاهی داشته تا در صورت ابتلا، به درمان سنگ کلیه در طب سنتی بپردازید. در ادامه به علائم مهم سنگ کلیه و مجاری ادراری اشاره می‌کنیم:

  1. درد شدید در ناحیه پهلو و پشت که به علت ایجاد سنگ در کلیه می‌باشد.
  2. درد در ناحیه زیر شکم که به علت حرکت سنگ و راهیابی به مجاری ادراری است.
  3. احساس درد و سوزش در هنگام دفع ادرار
  4. تکرر ادرار
  5. هماچوری یا خون در ادرار که علامت شایع سنگ در مجاری ادراری تحتانی است.
  6. حالت تهوع و استفراغ به علت تحریک اعصاب دستگاه گوارش توسط سنگ
  7. تب و لرز
  8. تعریق بیش از حد
درمان سنگ کلیه در طب سنتی

طب سنتی و سنگ کلیه

برای درمان سنگ کلیه در طب سنتی، راهکارهای درمانی بسیاری وجود دارد. شما می‌توانید با به کار بستن این راهکارها در خانه، سنگ‌های خود را دفع کنید. در ادامه به توضیح روش‌های درمانی طب سنتی برای سنگ کلیه می‌پردازیم.

آبلیمو و پوسته تخم‌ مرغ

پوسته تخم مرغ تمیز و شسته شده را در یک فنجان آبلیمو گذاشته تا در آن حل شود. سپس با این ترکیب شربت آبلیمو درست کرده و در طول روز از آن استفاده کنید. این شربت یک سنگ شکن قوی است.

از میوه‌ها غافل نشوید

میوه‌هایی مانند انجیر، آلبالو، خیار، انگور و خربزه حاوی ترکیباتی بوده که به دفع راحت‌تر سنگ کمک می‌کنند. می‌توانید هم از خربزه و هم از تخم آن و پوست خشک شده آن استفاده کنید.

گیاهان دارویی موثر در درمان سنگ کلیه

خارخاسک و خارشتر از گیاهان دارویی بسیار مفید در درمان سنگ کلیه هستند. همچنین برخی از انواع گیاه دارویی مانند زیره سبز، تخم کتان کوبیده، انیسون و رازیانه نیز در درمان و دفع سنگ کلیه مفید هستند. شما می‌توانید از دم کرده این گیاهان نیز استفاده کنید. آب ترب سیاه نیز از دیگر مواد گیاهی برای درمان سنگ‌های کلیوی است.

نوشیدن آب و مایعات

مصرف آب به اندازه یکی از مهم‌ترین نکات در دفع سنگ‌های کلیوی و مجاری ادراری است. شما باید حداقل روزانه 8 لیوان آب مصرف کنید.

ورزش و پیاده‌روی

ورزش از جمله راهکارهای درمانی در بسیاری از بیماری‌ها است. این روش در درمان سنگ کلیه نیز بسیار مفید است. یکی از مؤثرترین ورزش‌ها برای دفع سنگ‌های کلیوی، پیاده‌روی است. شما می‌توانید روزانه یک برنامه پیاده‌روی منظم داشته تا هرچه زودتر سنگ‌های خود را دفع کنید.

درمان سنگ کلیه در طب سنتی

سخن پایانی

متأسفانه افراد بسیاری هستند که به سنگ‌های کلیوی یا مجاری ادراری مبتلا می‌شوند. این بیماری علائم خاص خود را دارد که مهم‌ترین آن‌ها درد ناحیه شکم است. یکی از بهترین راه‌ها برای درمان سنگ کلیه، به‌کارگیری اصول طب سنتی است. برای درمان سنگ کلیه در طب سنتی، روش‌های درمانی بسیاری وجود دارد که می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنید. همچنین برای تهیه داروهای گیاهی مفید برای درمان سنگ کلیه می‌توانید به داروخانه گیاهی مراجعه کنید.

سوالات متداول

1.سنگ کلیه چگونه ایجاد می‌شود؟

در صورت کم‌آبی بدن، نمک‌ها و مواد معدنی در کلیه رسوب کرده و سنگ‌های کریستالی تشکیل می‌دهند.

2.چه مواردی باعث ابتلا به سنگ کلیه می‌شوند؟

از مهم‌ترین علل ابتلا به سنگ کلیه می‌توان به کم‌آبی، چاقی، بیماری‌های گوارشی و اختلال در جذب کلسیم اشاره کرد.

3.سنگ کلیه و مجاری ادراری چه علائمی دارد؟

درد شدید در ناحیه پهلو و شکم، درد و سوزش همراه ادرار، تکرر ادرار، تهوع و استفراغ و تعریق بیش از حد از مهم‌ترین علائم سنگ کلیه هستند.

4.چه میوه‌هایی در درمان سنگ کلیه کاربرد دارند؟

میوه‌هایی مانند انجیر، آلبالو، خیار، انگور و خربزه برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید هستند.

5.چه گیاهان دارویی برای درمان سنگ کلیه مفید هستند؟

گیاهان زیادی مانند خارخاسک، خارشتر، زیره سبز، تخم کتان، انیسون و رازیانه برای درمان سنگ کلیه بسیار مفید هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت