قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه

سرفه یک واکنش طبیعی در بدن است که به منظور خروج مواد و ذراتی که وارد راه‌های تنفسی شده‌اند صورت می‌گیرد. گاهی اما سرفه علل دیگری نیز دارد. انواع بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا و حتی بیماری‌های خطرناکی همچون سرطان ریه نیز می‌توانند منجر به ایجاد سرفه شوند. برای درمان سرفه، ابتدا باید نوع سرفه و سپس علت آن شناسایی شود. سرفه‌ها بعضاً خشک و بدون ترشحات و گاهی خلط‌دار هستند. درمان هر یک از این انواع سرفه متفاوت است. در این مقاله قصد داریم به معرفی راه‌های درمان سرفه در طب سنتی و همچنین معرفی قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه بپردازیم.

فهرست مطالب

سرفه چیست؟

به خروج هوا و ذرات موجود در راه تنفسی با فشار زیاد سرفه گفته می‌شود. سرفه یک واکنش طبیعی در بدن است که معمولاً برای خارج کردن ذرات و آلودگی‌ها از راه‌های تنفسی صورت می‌گیرد. اما گاهی هم سرفه به علت وجود بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی سرطان ریه ایجاد می‌شود. برای درمان مؤثر سرفه، نیاز است که انواع سرفه و علل ایجاد آن‌ها را بدانیم. برخی از سرفه‌ها حاد و برخی دیگر مزمن هستند. اگر سرفه شما طولانی شده است و یا با درد و ترشحات غیرطبیعی همراه است، نیاز به درمان فوری دارید. درمان‌های سنتی سرفه، راه‌حلی بسیار مناسب برای درمان سرفه است و می‌توان با مصرف انواع داروی گیاهی ضد سرفه، به درمان انواع سرفه‌ها پرداخت.

انواع سرفه کدام اند؟

سرفه براساس علت و منشاء خود، انواع مختلفی دارد. دانستن اینکه سرفه از چه نوعی است، در انتخاب روش درمانی مناسب تأثیر بسیار زیادی دارد. در ادامه مطلب با انواع سرفه آشنا خواهید شد.

سرفه خشک

سرفه خشک همانطور که از نام آن پیداست، خشک است و در گلوی شما احساس خشکی و خراشیده شدن ایجاد می‌کند. این نوع سرفه بسیار آزاردهنده بوده و بعضاً باعث بروز زخم در مجاری تنفسی می‌شود. انواع مختلفی از دارو گیاهی برای سرفه خشک وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای درمان سرفه خود استفاده کنید.

سرفه خلط‌دار(مولد)

سرفه خلط‌دار یا سرفه مولد، نوعی سرفه است که در آن با خروج هوا، ترشحات خلط نیز خارج می‌شود و شما احساس رطوبت و وجود ترشحات را در گلوی خود خواهید داشت. برخی از قویترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط دار در ادامه به شما معرفی خواهند شد.

سرفه حاد و کوتاه مدت

سرفه حاد عموماً بر اثر بیماری‌هایی همچون آنفولانزا ایجاد شده و پس از درمان بیماری به‌مرور از بین می‌رود. اما به‌هرحال این نوع سرفه هم می‌تواند شدید و آزاردهنده باشد و نیاز است که اقدام به درمان آن کنید.

سرفه مزمن و طولانی مدت

گاهی سرفه طولانی می‌شود که به آن سرفه مزمن گفته می‌شود. سرفه مزمن می‌تواند به علت سینوزیت، آسم و حتی سرطان ریه باشد. برخی از این سرفه‌های طولانی مدت با علائمی مانند درد همراه هستند و بهتر است زودتر اقدام به درمان آن کنید. درمان سرفه های خشک طولانی مدت در طب سنتی یک راه حل بسیار مناسب برای درمان است.

علل ایجاد سرفه چیست؟

سرفه می‌تواند بر اثر عوامل متخلفی ایجاد شود. علل مختلف سرفه را باید بر اساس نوع سرفه طبقه‌بندی کرد.

قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه

علت ایجاد سرفه خشک

علت ایجاد سرفه خشک، عموماً بیماری‌هایی همچون آنفولانزا، سرماخوردگی و همچنین آلرژی‌ها و حساسیت فصلی است. همچنین سرفه خشک یکی از علائم اصلی بیماری آسم است. رفلاکس معده نیز یکی از عوامل ایجاد سرفه خشک است. در صورت طولانی شدن سرفه خشک، ممکن است این سرفه نشانه سرطان ریه نیز باشد.

علت ایجاد سرفه خلط دار

سرفه خلط‌دار، عموماً به دنبال بیماری‌های عفونی همچون عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و عفونت دستگاه تنفسی تحتانی ایجاد می‌شود. انواع حساسیت‌ها، آسم، سل و سینوزیت باشد. این نوع سرفه با ایجاد مخاط و خارج کردن این ترشحات از دستگاه تنفس، در درمان و خروج عفونت و ذرات خارجی راه‌های تنفسی مؤثر است.

علت سرفه حاد

سرفه حاد و کوتاه مدت می‌تواند به دلیل وارد شدن گرد و خاک و ذرات خارجی به راه‌های تنفسی باشد. از دیگر عوامل بروز سرفه حاد می‌تواند بیماری‌هایی همچون آنفولانزا، ذات الریه و سیاه سرفه باشد. امروزه روش‌های مؤثر و کارآمدی برای درمان سیاه سرفه با طب سنتی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن، این بیماری را درمان کنید.

علت سرفه مزمن

از مهم‌ترین علل بروز سرفه مزمن می‌توان به بیماری آسم، آلرژی، عفونت راه‌های هوایی تنفسی، رفلاکس معده و همچنین سیگار کشیدن اشاره کرد. سرفه مزمن ممکن است به مرور زمان برای افراد عادی شده و اقدام به درمان آن نکنند ولی باید بدانید که سرفه طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد زخم و آسیب جدی در مجاری تنفسی شده و همچنین در ناحیه قفسه سینه ایجاد درد کند.

درمان سرفه در طب سنتی

سرفه، به خصوص از نوع خشک، در بسیاری از مواقع در صورت طولانی شدن آن، باعث آزار و اذیت فرد شده و حتی می‌تواند باعث آسیب به راه‌های تنفسی و ایجاد زخم و درد در قفسه سینه شود. راه‌های درمانی بسیار زیادی برای درمان سرفه توصیه می‌شوند. استفاده از داروهای شیمیایی یکی از راه‌های درمان سرفه است که با عوارض و خطراتی نیز همراه است. اما درمان سرفه در طب سنتی راهی است که از دیرباز مورد استفاده بسیاری از مردم قرار گرفته و علاوه بر اثربخشی بسیار خوبی که دارد، عوارض و خطرات استفاده از داروهای شیمیای را نیز ندارد. استفاده از داروی گیاهی برای سرفه روشی بسیار مطمئن و مفید است که می‌توانید از آن برای درمان سرفه خود استفاده کنید. به‌طور مثال استفاده از بادکش ریه برای درمان سرفه به خصوص مواقعی که سرفه شما زیاد است، بسیار مفید است.

بادکش درمانی، راهی موثر برای درمان سرفه

بادکش درمانی، یک روش درمانی برای تسکین درد است که از دیرباز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. این روش درمانی به وسیله یک کاپ یا لیوان که درون آن نیروی مکش یا خلاء ایجاد شده انجام می‌شود. با قرار دادن این لیوان‌ها در نقاط مورد نظر بدن، درد این نواحی به مرور تسکین پیدا می‌کند. یکی از روش‌های درمان سرفه به ویژه درمان سرفه های خشک طولانی مدت در طب سنتی، استفاده از بادکش در ناحیه ریه است. بادکش درمانی به ویژه در درمان سرفه‌های مزمن و شدید بسیار موثر است.

قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه

در طب سنتی تعداد زیادی داروی گیاهی برای سرفه و گیاهان و ترکیبات دارویی زیادی برای درمان سرفه معرفی شده‌اند. این موضوع اهمیت دارد که شما با توجه به نوع و علت سرفه خود، داروی گیاهی ضد سرفه مناسب را با توجه به نظر متخصص انتخاب کنید. انواع مختلفی از سرفه معرفی شد؛ برای درمان هر یک این سرفه‌ها شما نیاز به روش‌های درمانی مختلفی دارید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. در این بخش به بررسی قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه با توجه به نوع سرفه خواهیم پرداخت.

دارو گیاهی برای گلو درد و سرفه مزمن

برای درمان سرفه‌های مزمن و طولانی مدت و همچنین سرفه‌های مزمن چرکی، مصرف داروهای گیاهی زیر توصیه می‌شوند:

  • خوردن خاکشیر با آب داغ
  • خوردن قدومه شیرازی: یک قاشق مرباخوری قدومه شیرازی را داخل یک فنجان آب داغ حل کنید و این ترکیب را چند بار در روز میل کنید.
  • داخل یک انار را خالی کنید و سپس در سر آن روغن بادام بریزید. سپس آن را در یک فویل بپیچید و بگذارید بپزد. روزی یک بار این ترکیب را میل کنید.

دارو گیاهی برای گلو درد و سرفه همراه با خلط (نزله دار)

سرفه‌های همراه با خلط عموماً به علت وجود عفونت یا عوامل خارجی رخ می‌دهند. برای درمان گلو درد و سرفه همراه با خلط مصرف داروهای گیاهی زیر توصیه می‌شوند:

  • بخور اسطوخودوس
  • بخور بابونه
  • بخور ختمی
  • بخور هر 3 گیاه اسطوخودوس، بابونه و ختمی با هم
قوی‌ترین داروی گیاهی ضد سرفه خلط دار

گیاهان دارویی مفید در درمان سرفه

برای درمان سرفه در طب سنتی، استفاده از داروهای گیاهی مفیدی در داروخانه گیاهی توصیه شده است. برخی از این گیاهان دارویی عبارتند از:

  • دم کرده گل زوفا
  • شربت زوفا: این شربت به صورت ترکیبی از زوفا، ختمی و پرسیاوشان تولید می‌شود.
  • در صورت بروز سرفه بسیار زیاد، بادکش ریه راه‌حل مناسب پیشنهادی در طب سنتی است.

درمان سینوزیت در طب سنتی

سینوس‌ها حفره‌هایی در جمجمه هستند که معمولا از هوا پر شده‌اند. سینوزیت در واقع تورم و التهاب مخاط سینوس‌ها است. این بیماری به علت بروز عفونت در سینوس‌ها اتفاق می‌افتد و با افزایش آبریزش بینی، افزایش خلط و سردردهای شدید همراه هستند. طب سنتی برای درمان سینوزیت راه کارهای مؤثری را پیشنهاد داده است:

  • بادکش ناحیه سینوس: بادکش ناحیه سینوس تأثیر زیادی در کاهش درد ناشی از سینوزیت دارد.
  • روغن‌مالی: روغن‌مالی موضعی ناحیه سینوس‌ها با روغن‌هایی همچون سیاهدانه و بابونه بسیار مؤثر است.
داروی گیاهی برای سرفه

سخن پایانی

سرفه واکنش طبیعی بدن برای بیرون راندن ذرات خارجی مثل گرد و غبار از سیستم تنفسی است. اما بعضاً سرفه می‌تواند عللی همچون ابتلا به بیماری‌های عفونی، سرماخوردگی، آنفولانزا و حتی سرطان ریه داشته باشد. از این رو اولین گام در درمان سرفه در طب سنتی، شناسایی نوع سرفه و علت ایجاد آن است. برخی از سرفه‌ها خشک و بعضی خط‌دار هستند. طب سنتی برای درمان هر یک از این انواع سرفه درمان‌های خاص و انواع داروی گیاهی برای سرفه را توصیه کرده است. از جمله این راهکارهای درمانی طب سنتی می‌توان به مصرف داروهای گیاهی مانند خاکشیر، قدومه شیرازی، بخور گیاهانی همچون اسطوخودوس و ختمی و انواع دم‌کرده و شربت مانند دم‌کرده و شربت گیاه زوفا اشاره کرد. شما باید تحت نظر متخصص، تحت درمان طب سنتی قرار بگیرید و از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی و روش‌های درمانی طب سنتی برای درمان سرفه، خودداری کنید.

سوالات متداول

1.انواع سرفه کدام اند؟

سرفه‌ها بر اساس علائم و علت بروز متفاوت‌اند. برخی از سرفه‌ها خشک و برخی خلط‌‌‌‌‌ دار هستند. همچنین علت بروز سرفه می‌تواند بیماری‌های عفونی، آنفولانزا، سرطان ریه و… باشد.

2.طب سنتی برای درمان سرفه خلط دار چه درمانی را پیشنهاد می‌کند؟

اگر مبتلا به سرفه خلط‌ دار هستید، یک راه مؤثر درمان سرفه در طب سنتی، بخور گیاهانی همچون اسطوخودوس، بابونه، ختمی و یا هر سه با هم برای درمان سرفه خلط دار در طب سنتی مفید است.

3.راه‌های درمانی سینوزیت در طب سنتی چیست؟

طب سنتی برای درمان سینوزیت، بادکش ناحیه سینوس‌ها و روغن‌مالی ناحیه سینوس‌ها با روغن‌هایی همچون روغن سیاهدانه و بابونه را توصیه می‌کند.

4.بادکش درمانی چه تاثیری بر درمان سرفه دارد؟

بادکش درمانی یک روش درمانی مؤثر در طب سنتی است که برای درمان سرفه به خصوص سرفه‌های خشک، طولانی مدت و مزمن و شدید استفاده می‌شود.

5.آیا می‌توانم به صورت خودسرانه از داروی گیاهی برای سرفه استفاده کنم؟

خیر، برای مصرف داروهای گیاهی نیز همانند داروهای شیمیایی، باید این داروها را تحت نظر متخصص و با دوز مناسب مصرف کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت