درمان جوش های هورمونی در طب سنتی

کمتر کسی است که در طول زندگی‌اش حداقل یک بار جوش نزده باشد! جوش به علل گوناگونی ممکن است به وجود بیاید؛ به‌طور مثال ممکن است به علت مصرف برخی داروها، عفونت‌ها، واکنش‌های آلرژیک و یا مصرف برخی مواد غذایی به وجود بیاید. یکی از علت‌های شایع ایجاد جوش، تغییرات هورمونی است. با بالا رفتن بعضی از هورمون‌ها، بر روی نقاط مختلف بدن به ویژه صورت جوش‌های هورمونی ایجاد می‌شود. درمان این جوش‌ها یکی از چالش‌های بزرگ افراد است. اگر به دنبال یافتن راه درمان جوش‌ های هورمونی در طب سنتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

فهرست مطالب

جوش هورمونی چیست؟

جوش هورمونی همان‌طور که از نام آن پیداست، به علت ایجاد نوسانات هورمونی در بدن ایجاد می‌شود. این تغییرات هورمونی می‌تواند به علت رسیدن به سن بلوغ، بارداری، مصرف قرص‌های ضد بارداری، سندرم تخمدان پلی کیستیک، قاعدگی و یائسگی رخ دهد. جوش‌های هورمونی عموماً بر روی چانه، پیشانی و بینی ایجاد می‌شوند. درمان این جوش‌ها، یک چالش جدی برای بسیار از افراد است؛ زیرا جوش‌های هورمونی علاوه‌بر ایجاد ظاهر نامناسب، باعث به وجود آمدن التهاب و افزایش رشد باکتری بر روی پوست خواهند شد. اما علت اصلی نگرانی افراد از بروز جوش‌های هورمونی، به جا گذاشتن منفذ، حفره و اسکار بر روی پوست است که معمولا درمانی ندارند.

درمان جوش های هورمونی در طب سنتی

طب سنتی همواره راه حل‌های بسیار مفید و مؤثری را برای درمان انواع جوش ارائه داده است که خطرات و عوارض داروهای شیمیایی را ندارد. درمان جوش‌ های هورمونی با طب سنتی، بیشتر بر پایه پرهیزات غذایی است. به توصیه طب سنتی، اجتناب از برخی مواد غذایی، می‌تواند در درمان جوش‌های هورمونی و همچنین پیشگیری از بروز آن‌ها موثر باشد.

6 راه حل طبیعی برای درمان جوش‌ های هورمونی در طب سنتی

در این بخش قصد داریم به بررسی 6 راه حل طبیعی برای درمان جوش‌ های هورمونی در طب سنتی بپردازیم.

1.رعایت پرهیزات غذایی

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه درمان جوش‌ های هورمونی در طب سنتی، رعایت برخی پرهیزات غذایی است. به‌طورکلی افراد باید برای درمان این جوش‌ها، از مصرف مواد غذایی سودازا مانند فلفل، خرما، بادمجان، گوشت گاو، قارچ، عدس، فست فود و غذاهای کارخانه‌ای پرهیز کنید. مصرف مواد غذایی سودازا باعث افزایش جوش‌های هورمونی خواهد شد. همچنین افرادی که طبع گرم دارند، باید از مصرف مواد غذایی با طبع گرم همانند دارچین، زنجبیل و سیر پرهیز کنند زیرا مصرف این مواد غذایی موجب تشدید این جوش‌ها خواهد شد.

2.دم کرده عناب، معجزه‌ای برای درمان جوش

گیاه عناب، یک گیاه دارویی بسیار مفید با طبع معتدل و کمی سرد است. مصرف دم کرده عناب، تأثیر بسیار زیادی بر درمان جوش‌ های هورمونی در طب سنتی دارد. عناب دارای خواص بسیار مفیدی است؛ از جمله این خواص می‌توان به پاکسازی پوست و همچنین درمان جوش‌های هورمونی اشاره کرد.

درمان جوش های هورمون با طب سنتی

3.مصرف سکنجبین عنابی

سکنجبین، ترکیبی از سرکه و عسل بوده که یک ترکیب بسیار مفید و مقوی برای انواع  امراض است. این ترکیب مفید دارای طبع معتدل است. ترکیب سکنجبین با گیاهانی همچون عناب، خواص مفید و مؤثری را ایجاد خواهد کرد. مصرف سکنجبین عنابی، یک راه درمانی بسیار مؤثر برای درمان جوش‌ های هورمونی با طب سنتی است.

4.پودر ماءالجبن

پودر ماءالجبن یا پودر آب پنیر، ماده‌ای است که از تولید پنیر از به وجود می‌آید. ماءالجبن دارای خواص بسیار فوق العاده‌ای است؛ از جمله خواض آن می‌توان به رفع لک پوست و همچنین رفع جوش‌های صورت اشاره کرد. همچنین این ماده مغذی، با تنظیم هورمون‌های بدن، از اختلالات هورمونی و در نتیجه ایجاد جوش‌های هورمونی جلوگیری می‌کند.

5.حجامت عام و حجامت زیر چانه

حجامت یکی از روش‌های سنتی برای درمان بسیاری از امراض است. درمان جوش‌ های هورمونی در طب سنتی نیز با انجام عمل حجامت میسر است. حجامت با ایجاد مکش و بهبود جریان خون، نقش بسیار مفیدی در درمان جوش‌ و سلامت پوست دارد. دو نوع حجامت عام و حجامت زیر چانه، برای درمان جوش‌های هورمونی بسیار مفید هستند.

6.زالودرمانی

زالودرمانی یکی از مفیدترین و موثرترین روش‌های درمانی در طب سنتی است. زالوگذاری، باعث مکش خون آلوده و همچنین مواد زائد بدن خواهد شد؛ این موضوع باعث پاکسازی بدن می‌شود. زالوگذاری در ناحیه صورت، یک روش بسیار اثربخش برای درمان جوش‌ های هورمونی با طب سنتی است. در این روش، پوست پاکسازی شده و مواد زائد آن خارج می‌شود.

درمان جوش هورمونی با طب سنتی

سخن پایانی

جوش‌های هورمونی شاید یکی از آزاردهنده‌ترین عارضه‌ها برای افراد گوناگون باشد. علت اصلی بروز این جوش‌ها، اختلالات هورمونی است. تغییرات هورمونی در طی بارداری، سن بلوغ، قاعدگی و یائسگی از علل مهم این جوش‌ها هستند. طب سنتی، روش‌های بسیار اثربخش و مؤثری را برای درمان جوش‌ های هورمونی ارائه کرده است؛ از جمله این روش‌ها می‌توان به رعایت پرهیزات غذایی، مصرف دم کرده عناب و سکنجبین عنابی، مصرف پودر ماءالجبن، حجامت و زالو درمانی اشاره کرد. با مراجعه به یک داروخانه گیاهی معتبر می‌توانید انواع داروی گیاهی برای درمان این جوش‌ها را تهیه کنید.

سوالات متداول

1.علت بروز جوش‌های هورمونی چیست؟

تغییرات هورمونی در طی دوران بارداری، بلوغ، قاعدگی و یائسگی از عوامل اصلی بروز جوش‌های هورمونی است.

2.اصلی‌ترین نگرانی از بروز جوش‌های هورمونی چیست؟

جوش‌های هورمونی علاوه بر ایجاد التهاب و رشد باکتری‌ها بر روی پوست، باعث بر جای ماندن لک، اسکار و حفره بر روی پوست خواهند شد.

3.رعایت پرهیزات غذایی برای درمان جوش‌های هورمونی به چه صورت است؟

برای درمان جوش‌های هورمونی باید از مصرف مواد سودازا مانند گوشت گاو، قارچ، خرما و فلفل پرهیز شود. همچنین افراد دارای طبع گرم، نباید مواد غذایی با طبع گرم را مصرف کنند.

4.پودر ماءالجبن چه تاثیری بر درمان جوش‌های هورمونی دارد؟

پودر ماءالجبن باعث پاکسازی پوست و همچنین تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود. این موضوع از بروز جوش‌های هورمونی جلوگیری می‌کند.

5.سکنجبین عنابی چیست و چه تاثیری در درمان جوش‌های هورمونی دارد؟

سکنجبین عنابی ترکیبی از سکنجبین و عناب است و در درمان جوش‌های هورمونی بسیار مؤثر است.

امتیازدهی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت