برگ سنا

متأسفانه امروزه شاهد بیماری‌هایی هستیم که به شدت زندگی بیماران را مختل کرده و باعث آزار و اذیت آن‌ها می‌شود. یکی از این بیماری‌ها، بواسیر یا هموروئید است. با روش‌های درمانی ارائه شده در طب سنتی و طب بوعلی سینا، می‌توان تا حد زیادی بواسیر را درمان کرد. درمان بواسیر در طب بوعلی سینا، عدم مصرف غذاهای سودازا است. بدیهی است که هرچه در درجات خفیف‌تر اقدام به درمان بواسیر به روش طب سنتی کنید، نتیجه درمانی بهتری حاصل خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورت بروز و مشاهده اولین علائم بواسیر، به یک متخصص مراجعه کرده و درمان را شروع کنید.

فهرست مطالب

بواسیر یا هموروئید چیست؟

بیماری بواسیر حالتی است که در آن رگ‌های اطراف مقعد متورم و واریسی شده و با درد و خونریزی همراه است. به عبارت دیگر در این رگ‌ها توده‌ای ایجاد شده و باعث بیرون‌زدگی آن‌ها می‌شود. تورم و بیرون‌زدگی رگ‌های اطراف مقعد در دو حالت می‌تواند اتفاق بیفتد؛ در حالت اول فقط رگ‌های داخلی مقعد دچار تورم شده و در حالت دوم رگ‌های بیرونی مقعد دچار تورم و بیرون‌زدگی می‌شوند. با توجه به نکته گفته شده، بواسیر در دو نوع داخلی و خارجی وجود دارد. متأسفانه این امکان وجود دارد که فرد همزمان به هردو حالت بواسیر داخلی و خارجی مبتلا شود.

این بیماری با علائم بسیاری همراه بوده و در صورت شدت گرفتن بیماری، به‌راحتی می‌تواند فعالیت‌های شما را مختل کند. یکی از مهم‌ترین مشکلات این است که دفع مدفوع را با سختی و درد بسیار همراه می‌کند. همچنین در صورتی که دچار یبوست شوید، این مشکل دو چندان می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در صورت ابتلا به بواسیر، حتماً اقدامات لازم را برای پیشگیری از یبوست انجام دهید. همچنین بواسیر می‌تواند تا جایی پیش رود که حتی شما برای نشستن نیز با مشکل و درد بسیاری مواجه شوید. البته در صورت شدت زیاد بواسیر و افزایش توده آن، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و به روش جراحی این بیماری را درمان کنید.

برای از بین رفتن بواسیر، می‌توانید به درمان بیرون‌ زدگی بواسیر با طب سنتی روی آورید. علت بواسیر در درمان بواسیر در طب بوعلی سینا، افزایش و تجمع سودا در خون است که بر این اساس درمان‌های مختلفی برای از بین بردن بواسیر وجود دارد که می‌توانید با انجام و رعایت آن‌ها، تا حد زیادی بواسیر را درمان کنید. همچنین بهتر است در صورت بروز بواسیر، هرچه زودتر برای درمان آن اقدام کنید.

درمان بیرون زدگی بواسیر با طب سنتی

علت‌های گوناگون به وجود آمدن بواسیر

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، علت بواسیر در طب سنتی افزایش خون سوداوی است. بنابراین اساس درمان بواسیر به روش طب سنتی، کاهش سودای خون است که با روش‌های درمانی بسیاری انجام می‌شود. در ادامه به علل ایجاد بواسیر اشاره کرده و مختصری در رابطه با آن‌ها توضیح می‌دهیم.

علل افزایش سودا در خون

سودا طبعی سرد و خشک داشته و عامل تیرگی خون است. از جمله عللی که می‌توانند باعث افزایش این ماده در خون شوند می‌توان به افزایش حرارت در کبد، عدم تحرک، حضور در هوای بسیار گرم یا بسیار سرد، پرخوری و خواب زیاد در طول روز می‌توان اشاره کرد.

مواد غذایی سودازا

یکی از اصلی‌ترین علل غلبه سودا در بدن، سبک زندگی و رژیم غذایی نادرست است. مواد غذایی بسیاری هستند که می‌توانند باعث تجمع و افزایش سودا در خون شوند. در ادامه لیستی از مواد غذایی سودازا را مشاهده می‌کنید:

  1. فست‌فودها
  2. سوسیس و کالباس
  3. ماکارونی و لازانیا
  4. سبزیجاتی مانند کلم، گوجه فرنگی، بادمجان و قارچ
  5. میوه‌هایی مانند خربزه، موز، لیمو ترش و آناناس
  6. غذاهای کنسرو شده
  7. مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده
  8. مواد غذایی فریز شده
  9. گوشت گاو و ماهی
  10. حبوباتی مانند عدس و ذرت
درمان سنتی بواسیر

سایر علل ایجاد بواسیر

در لیست زیر مواردی را مشاهده می‌کنید که بیشتر با سبک زندگی در ارتباط هستند:

  1. ورزش نکردن و کم‌تحرکی
  2. خواب ناکافی
  3. مصرف مشروبات الکلی
  4. مصرف مواد مخدر
  5. اضطراب و استرس
  6. افسردگی
  7. مصرف بیش از حد چای و قهوه

بواسیر با چه علائمی ظاهر می‌شود؟

بواسیر با علائم خاصی ظاهر می‌شود. در صورتی که از این علائم مطلع بوده و نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید، می‌توانید در مراحل اولیه و درجات خفیف، بیماری خود را تشخیص داده و اقدام به درمان آن کنید. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده اولین علائم، هرچه زودتر برای از بین بردن بواسیر با طب سنتی اقدام کنید. همچنین بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که علائم این بیماری ممکن است با سایر بیماری‌های گوارشی مشابه باشد، بنابراین برای تشخیص دقیق این بیماری بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به مهم‌ترین علائم بواسیر اشاره می‌کنیم:

  1. احساس خارش در ناحیه مقعد
  2. درد در هنگام نشستن
  3. تخلیه مدفوع همراه با درد بسیار
  4. خونریزی از مقعد همراه با دفع مدفوع
  5. اختلالات هضم
  6. احساس توده در اطراف مقعد
  7. خروج ترشحات چسبنده از مقعد
  8. مشکل در دفع کامل  مدفوع
  9. احساس سوزش در اطراف مقعد
درمان بواسیر طب سنتی

درمان بواسیر طب سنتی

برای از درمان سنتی بواسیر، راه‌های درمانی بسیاری وجود داشته که می‌توانید با انجام به موقع آن‌ها تا حد بسیار زیادی بیماری خود را درمان کنید. همچنین با اجرای تدابیر طب سنتی برای بواسیر، می‌توانید از شدت علائم این بیماری کاسته یا به طور کامل آن‌ها را درمان کنید. به طور مثال مصرف انواع داروی گیاهی برای درمان این بیماری بسیار مؤثر است. در دیدگاه طب سنتی، علت بواسیر غلبه سودای خون است. بنابراین طب سنتی، راه درمان بواسیر را جلوگیری از افزایش سودای خون می‌داند. در ادامه به تدابیر طب سنتی برای درمان بواسیر پرداخته و در رابطه با آن‌ها توضیح خواهیم داد.

ویتامین E و درمان بواسیر

ویتامین E باعث آبرسانی و نرم شدن پوست ناحیه مقعد شده و باعث کاهش و بهبود التهاب، سوزش و خارش ناشی از بواسیر می‌شود. برای این کار‌، می‌توانید کپسول ویتامین E را از داروخانه‌ها تهیه کرده و از محتویات آن در ناحیه زخم بواسیر استفاده کنید.

روغن نارگیل

یکی دیگر از مواردی که برای رفع سوزش و خارش ناحیه زخم هموروئید می‌توانید استفاده کنید، روغن نارگیل است. روغن نارگیل غنی از ویتامین A بوده که برای نرم کردن پوست و از بین بردن خارش و سوزش بسیار تأثیرگذار است. همچنین به منظور کاهش خونریزی ناحیه مقعد نیز می‌توانید روغن نارگیل را در این ناحیه بمالید.

تره

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان خونریزی بواسیر در طب سنتی، استفاده از تره است. شما می‌توانید برای کاهش خونریزی ناشی از بواسیر، روزانه دو بار نصف فنجان آب تره را مصرف کنید. همچنین می‌توانید روزانه به اندازه یک کفه دست کوکو تره مصرف کنید.

مصرف غذاهای پرفیبر برای پیشگیری از یبوست

یکی از مواردی که می‌تواند باعث تشدید بیماری بواسیر و افزایش خونریزی ناشی از آن شود، یبوست است. یبوست به علت فشاری که در هنگام دفع مدفوع به مقعد وارد می‌کند، می‌تواند باعث فشار به زخم بواسیر شده و شدت خونریزی را افزایش دهد. بنابراین توصیه می‌شود از غذاهای پرفیبر برای جلوگیری از یبوست استفاده شود.

درمان بواسیر خارجی در طب سنتی

ملین‌های طبیعی

همچنین یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از یبوست، استفاده از ملین‌های طبیعی است. این مواد باعث نرم شدن مدفوع شده و در هنگام دفع، فشار کمتری به زخم بواسیر وارد می‌شود. از این ملین‌ها می‌توان به انواع آلو، انجیر، کشمش و روغن زیتون اشاره کرد.

آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا خاصیت ضد التهابی داشته و فواید بسیاری برای پوست دارد. می‌توانید آلوئه‌ورا  را بر روی مقعد و ناحیه و اطراف آن بمالید و بعد از چند دقیقه آن را بشویید. این کار باعث کاهش التهاب و سوزش و خارش زخم بواسیر شده و پوست این ناحیه را نرم‌تر می‌کند.

اصلاح رژیم غذایی در درمان بواسیر

برای درمان بواسیر در طب بوعلی سینا و کاهش علائم آن، باید تا حد ممکن از مصرف مواد غذایی سودازا اجتناب کرد. همچنین بهتر است کمتر از غذاهای آماده استفاده کرده و بیشتر مواد غذایی مفید و میوه‌ها و سبزیجات را در سبد غذایی خود داشته باشید. در ادامه به مهم‌ترین مواد غذایی سودازا اشاره می‌کنیم:

  1. کلم و بادمجان
  2. فست‌فودها
  3. غذاهای کنسرو شده
  4. مواد غذایی فریز شده
  5. گوشت گاو، گوساله و ماهی

سخن پایانی

بواسیر یا بیرون‌زدگی سیاهرگ‌های ناحیه مقعد بیماری است که مشکلات بسیاری را برای فرد مبتلا به همراه دارد. از مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به دفع مدفوع دردناک و همراه با خونریزی اشاره کرد. همچنین این بیماری علائم بسیار دیگری نیز دارد. خوشبختانه امروزه تدابیر درمان بواسیر در طب بوعلی سینا مورد استقبال بسیاری قرار گرفته و افراد جامعه برای درمان بسیاری از بیماری‌های خود به متخصصین طب سنتی مراجعه می‌کنند. با مراجعه به داروخانه گیاهی می‌توانید داروهای گیاهی مفید در درمان این بیماری را تهیه کنید. طب سنتی برای درمان بواسیر تدابیر بسیاری داشته که با انجام این تدابیر، می‌توانید علائم این بیماری را برطرف کرده و از مشکلات آن رهایی یابید. یکی از مهم‌ترین اصول در درمان بواسیر به روش طب سنتی، کاهش و غلبه بر سودای بدن است که راهکارهای بسیاری نیز برای آن ذکر شده است.

سوالات متداول

1.بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر یا هموروئید بیماری است که در آن سیاهرگ‌های اطراف مقعد متورم شده و دچار بیرون‌زدگی می‌شوند.

2.علل ابتلا به بواسیر یا هموروئید چیست؟

در دیدگاه طب سنتی، علت اصلی ابتلا به بواسیر افزایش سودا در خون است. از مواد غذایی سودازا می‌توان به فست‌فودها، مواد غذایی فریزشده، غذاهای کنسرو شده و سبزیجاتی مانند کلم و بادمجان اشاره کرد.

3.بواسیر چه علائمی دارد؟

از مهم‌ترین علائم بواسیر می‌توان احساس سوزش و خارش در مقعد، درد و خونریزی به هنگام دفع مدفوع و مشکل در دفع کامل مدفوع اشاره کرد.

4.پیشگیری از یبوست چه تأثیری در درمان بواسیر دارد؟

یبوست به علت فشاری که در هنگام دفع مدفوع به مقعد وارد می‌کند، می‌تواند باعث تشدید خونریزی و سایر علائم بواسیر شود. بنابراین توصیه می‌شود در صورت ابتلا به بواسیر، حتما از یبوست پیشگیری شود.

5.ویتامین E چگونه در درمان بواسیر موثر است؟

ویتامین E باعث کاهش التهاب پوست شده و سوزش و خارش پوست را کاهش می‌دهد. بنابراین می‌توان از محتویات کپسول ویتامین E در ناحیه زخم بواسیر استفاده کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت