درمان اسید معده در طب سنتی

رفلاکس معده یک تجربه آزاردهنده است که شاید شما هم آن را تجربه کرده باشید! بعد از اینکه غذای خورده شده وارد معده می‌شود، غدد موجود در معده شیره معده را ترشح می‌کنند که یک مایع رقیق و اسیدی است. ترشح این اسید برای هضم مواد غذایی ضروری است. همچنین فایده دیگر اسید معده، نابودی میکروب‌ها و میکروارگانیسم‎‌های وارد شده به معده است. کاهش یا افزایش اسید معده می‌تواند فرایند گوارش غذا در معده را با مشکل مواجه کند. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که اسید معده می‌تواند ایجاد کند، بازگشت اسید معده به مری است که به آن رفلاکس معده به مری می‌گویند. برای درمان مشکلات اسید معده از جمله رفلاکس می‌توانید به تدابیر درمانی طب سنتی روی آورید. برای درمان اسید معده در طب سنتی، راهکارهای درمانی بسیاری وجود دارد که می‌توانید با رعایت آن‌ها مشکل خود را برطرف کنید.

فهرست مطالب

اسید معده و مشکلات مربوط به آن

وقتی ماده غذایی را مصرف می‌کنید، پس از دهان و مری، وارد معده می‌شود. در معده برای گوارش ماده غذایی، غدد معده شیره معده را ترشح می‌کنند. شیره معده یک مایع اسیدی بوده که حاوی هیدروکلریک اسید است. این اسید برای گواش غذا و همچنین نابودی و از بین بردن میکروب‌هایی که به معده وارد شده‌اند، مفید و ضروری است. اما کاهش یا افزایش اسید معده می‌تواند مشکلاتی را برای گوارش و معده ایجاد کند. یکی از مهم‌ترین مشکلات اسید معده، بازگشت آن به مری است که تحت عنوان بیماری رفلاکس شناخته می‌شود. رفلاکس باعث بازگشت اسید معده به مری شده و علائم بسیاری را برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند. شما می‌توانید با راهکارهای طب سنتی، رفلاکس معده را درمان کنید. برای درمان اسید معده در طب سنتی، داروخانه گیاهی غنی وجودی دارد که با مصرف صحیح آن‌ها می‌توانید بیماری خود را درمان کنید.

چه عللی باعث بروز رفلاکس می‌شوند؟

علت‌های بسیاری می‌توانند باعث بازگشت اسید معده به مری شوند. در ادامه به لیستی از مهم‌ترین علل ایجاد رفلاکس اشاره می‌کنیم:

  1. مصرف مواد غذایی نفاخ مانند کلم و حبوبات
  2. پرخوری
  3. مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه
  4. مصرف نوشیدنی‌های گازدار
  5. مشروبات الکلی
  6. برخی داروها مانند داروهای ضدتشنج یا ضدافسردگی
  7. مصرف غذاهای تند
  8. ضعف ماهیچه انتهای مری
  9. مصرف بیش از حد غذاهای سرخ‌کردنی و چرب
  10. استرس و اضطراب
  11. چاقی و عدم تحرک
  12. بارداری
  13. مصرف سیگار و تنباکو
درمان اسید معده در طب سنتی

رفلاکس معده به مری چه علائمی دارد؟

رفلاکس علائم خاص خود را داشته و این علائم با ترشح اسید معده بروز می‌کنند. شما می‌توانید برای درمان رفلاکس و کنترل علائم آن، از داروی گیاهی و سایر تدابیر در درمان اسید معده در طب سنتی استفاده کنید. شایع‌ترین مشکلات و علائم بازگشت اسید معده به مری یا رفلاکس عبارتند از:

  1. ترش کردن و احساس مزه ترش در دهان
  2. سوزش سردل
  3. گلودرد
  4. سرفه خشک
  5. گرفتگی صدا
  6. تلخی دهان
  7. احساس درد و سوزش در قفسه سینه
  8. درد در ناحیه شکم
  9. آروغ زدن و استفراغ خونی
  10. سوءهاضمه
  11. التهاب گوش
  12. افزایش بزاق

رفلاکس معده و درمان آن با طب سنتی

بعضی افراد برای درمان رفلاکس به مصرف داروهای شیمیایی روی می‌آورند. جالب است بدانید که لازم نیست برای درمان رفلاکس حتما از داروهای شیمیایی استفاده کنید؛ برای درمان اسید معده در طب سنتی، گیاهان دارویی بسیاری وجود دارند که با کمترین عوارض ممکن، می‌توانید آن‌ها را در خانه مصرف کنید. در بسیاری از بیماری‌ها، سبک زندگی یکی از عوامل بوده و در طب سنتی نیز برای درمان رفلاکس، اصلاح سبک زندگی جایگاه مهمی دارد. در ادامه به روش‌ها و تدابیر درمانی طب سنتی برای درمان مشکلات اسید معده و رفلاکس می‌پردازیم.

سقز و درمان اسید معده

جویدن سقز بعد از صرف غذا باعث ترشح بزاق دهان می‌شود. بزاق دهان خاصیت قلیایی داشته و محافظ خوبی در برابر اسید معده است.

درمان رفلاکس با عسل

به تجربه ثابت شده است که عسل خاصیت بسیاری در درمان سوزش سردل و ترش کردن دارد. بنابراین توصیه می‌شود برای درمان رفلاکس، روزانه از عسل استفاده کنید.

درمان اسید معده در طب سنتی

درمان رفلاکس با گیاهان دارویی

برای درمان اسید معده و رفلاکس معده به مری، گیاهان دارویی بسیاری وجود دارد که می‌توانید از دم کرده آن‌ها استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از زنجبیل، شیرین بیان، نارنج، بابونه، بادرنجبویه، گل ختمی، بارهنگ و بالنگو استفاده کنید.

اصلاح سبک زندگی

بدون شک سبک زندگی یکی از مهم‌ترین عوامل در ابتلا یا پیشگیری از بیماری‌های مختلف است. برای درمان اسید معده در طب سنتی نیز، اصلاح سبک زندگی جایگاه مهمی داشته و توجه ویژه‌ای به آن شده است. توصیه می‌شود برای درمان رفلاکس موارد زیر را رعایت کنید:

  1. در یک وعده، چند نوع غذا را مصرف نکنید.
  2. تا 2 ساعت قبل از خواب، غذا میل نکنید.
  3. توصیه می‌شود وعده‌های غذایی سبک و کوچک داشته باشید.
  4. از استرس و اضطراب‌ به شدت دوری کنید.
  5. از پرخوری اجتناب کنید.
  6. خواب منظم و کافی داشته باشید.
  7. ورزش کردن و تحرک را فراموش نکنید.
  8. در صورتی که اضافه وزن دارید، بهتر است وزن خود را کاهش دهید.

سخن پایانی

ترشح اسید معده برای گوارش غذا و از بین بردن میکروب‌های معده ضروری است. اما کاهش یا افزایش ترشح اسید معده باعث مشکلات بسیاری می‌شود. یکی از این مشکلات رفلاکس است که در آن اسید معده به مری بازمی‌گردد و علائمی مانند سوزش سردل به همراه دارد. برای درمان اسید معده در طب سنتی، تدابیر درمانی بسیاری وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توان این مشکل را حل کرد.

سؤالات متداول

1.اسید معده چیست و در چه صورتی باعث مشکل می‌شود؟

بعد از اینکه غذای خورده شده وارد معده می‌شود، اسید معده ترشح می‌شود تا به فرایند گوارش کمک کند. اگر میزان ترشح اسید معده کم یا زیاد شود، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فراوانی شود.

2.رفلاکس چیست؟

رفلاکس بیماری است که در آن برگشت اسید معده به مری اتفاق می‌افتد.

3.چه عللی باعث بروز رفلاکس می‌شوند؟

موارد مهمی مانند پرخوری، غذاهای تند، غذاهای چرب، چاقی و استرس می‌توانند باعث بروز رفلاکس شوند.

4.رفلاکس چه علائمی دارد؟

ترش کردن، سوزش سردل، گلودرد و تلخی دهان از شایع‌ترین علائم رفلاکس به شمار می‌روند.

5.مصرف چه گیاهان دارویی برای درمان رفلاکس توصیه می‌شود؟

برای درمان رفلاکس مصرف زنجبیل، شیرین بیان، نارنج، بابونه، بادرنجبویه، گل ختمی، بارهنگ و بالنگو توصیه می‌شود.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت