داروی گیاهی برای گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات، عارضه‌ای است که کمتر کسی در طول زندگی با آن مواجه نشده است. اسپاسم عضلات، به انقباض غیرارادی و دردناک عضلات گفته می‌شود که می‌تواند در اثر کار زیاد، کم‌آبی و یا ورزش سنگین ایجاد شود. طب سنتی راه‌های درمانی زیادی را برای درمان اسپاسم عضلات ارائه کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به داروهای گیاهی گوناگون از جمله داروی گیاهی برای گرفتگی عضلات پا اشاره کرد. در ادامه بیشتر با روش‌های درمان اسپاسم عضلات با  طب سنتی آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب

درمان اسپاسم عضلات با طب سنتی

اسپاسم یا گرفتگی عضلات، شاید یکی از دردناک‌ترین تجربه‌هایی باشد که همه ما در طول زندگی خود با آن مواجه شده‌ایم. اسپاسم عضلات می‌تواند در اثر کار زیاد، ورزش نادرست، کم‌آبی و یا بیماری‌های خاص رخ می‌دهد. این عارضه به‌ویژه در ورزشکاران به علت ورزش طولانی مدت یا با روش نادرست اتفاق می‌افتد. اسپاسم عضلات به صورت سفت‌شدگی و درد در عضله احساس می‌شود و پس از رفع اسپاسم نیز احساس درد و تحریک‌پذیری در عضله وجود خواهد داشت. از نظر طب سنتی اما، علت ایجاد دردها و گرفتگی‌های عضلانی، وجود سردی در بدن است. طب سنتی برای درمان این عارضه روش‌های درمانی گوناگون و همچنین انواع مختلفی از داروی گیاهی برای اسپاسم عضلانی را ارائه داده است. در این بخش قصد داریم به معرفی روش‌های درمانی طب سنتی برای درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات بپردازیم.

1.بادکش

یکی از روش‌های مؤثر برای درمان گرفتگی عضلات، استفاده از بادکش است. برای بادکش باید از یک لیوان که در آن نیروی مکش یا خلاء وجود دارد استفاده کرد. با قرار دادن این لیوان‌ها بر روی نقاطی که دچار گرفتگی هستند، درد و اسپاسم این نواحی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. بادکش روش‌های مختلفی دارد که استفاده از بادکش گرم برای کاهش درد و گرفتگی عضلانی توصیه می‌شود.

2.روغن‌مالی

روغن‌مالی یک روش قدیمی و بسیار مفید برای از بین بردن گرفتگی و دردهای عضلانی است. شما می‌توانید با ماساژ و گرم کردن نواحی که دچار گرفتگی و اسپاسم شده‌اند، با استفاده از روغن‌های گیاهی، این گرفتگی‌ها را برطرف کنید. از جمله روغن‌های گیاهی که برای روغن مالی مناسب هستند می‌توان به روغن سیاه دانه، روغن بابونه، روغن خرزهره و روغن قسط اشاره کرد.

داروی گیاهی اسپاسم عضلات

3.ماساژ حرفه‌ای و رگ گیری

یکی دیگر از راه‌های مؤثر رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات، مراجعه به ماساژورهای حرفه‌ای و دریافت ماساژ است. این افراد با ماساژ اصولی و حرفه‌ای نواحی که دچار اسپاسم عضلانی هستند و همچنین رگ‌گیری‌های اصولی، گرفتگی و درد عضلات شما را برطرف می‌کنند.

4.حجامت

حجامت نیز یکی از روش‌های مؤثر در رفع اسپاسم و گرفتگی عضلانی است. حجامت موضعی، تأثیر بسیار خوبی در رفع درد و گرفتگی عضلات شما دارد.

5.زالودرمانی

زالودرمانی، از دیرباز برای درمان بسیاری از امراض در طب سنتی کاربرد داشته است. در درمان گرفتگی عضلات نیز زالودرمانی یک روش درمانی بسیار مفید است که توسط متخصصان طب سنتی توصیه می‌شود.

6.کنترل استرس

کنترل استرس نیز یکی از مواردی است که می‌تواند تأثیر زیادی درمان درد و گرفتگی عضلات داشته باشد.

غذاهای مناسب برای درمان اسپاسم

مصرف مواد غذایی که برای عضلات و مفاصل مفید هستند نیز تأثیر بسیار زیادی در از بین بردن گرفتگی و درد عضلانی دارد. از جمله این مواد غذایی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. نخود آب پر
  2. گوشت شتر مرغ همراه دارچین و زنجبیل
  3. دم کرده دارچین و زنجبیل
داروی گیاهی گرفتگی عضلات

غذاهایی که باعث تشدید اسپاسم عضلات خواهد شد!

همانطور که گفته شد، از دیدگاه طب سنتی، منشاء گرفتگی و دردهای عضلانی وجود سردی در بدن است. پس بنابراین بهتر است از خوردن غذاها و مواد غذایی که طبع سرد دارند خودداری کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • ماست
  • دوغ
  • ترشی
  • سرکه
  • آب یخ
  • هندوانه
  • سالاد
  • گوشت گاو

داروی گیاهی برای درمان گرفتگی عضلات پا

طب سنتی در داروخانه گیاهی خود، تعدادی داروی گیاهی برای اسپاسم عضلانی و درد ناشی از آن را توصیه کرده است. از جمله توصیه‌های طب سنتی، استفاده از گیاه سورنجان است. این گیاه دارای طبع گرم و خشک است و دردهای ناشی از اسپاسم عضلات را بهبود می‌بخشد. از جمله محصولات دارویی تهیه شده از گیاه سورنجان می‌توان به حب رازی و همچنین قرص سورنجان مویزی استفاده کرد. این داروها حتما باید تحت نظر پزشک و متخصص تجویز و مصرف شوند.

داروی گیاهی برای اسپاسم عضلات

سخن پایانی

گرفتگی عضلات یکی از شایع‌ترین و دردناک‌ترین عارضه‌هایی است که به علت ورزش سنگین، خستگی، کم‌آبی و همچنین وجود سردی در بدن ایجاد می‌شود. طب سنتی برای درمان گرفتگی عضلات درمان‌هایی همچون بادکش، روغن مالی، ماساژ حرفه‌ای و رگ‌گیری، حجامت، زالودرمانی، دوری از استرس و همچنین پرهیزها و توصیه‌های غذایی را توصیه کرده است. بهتر است برای درمان اسپاسم عضلانی از مصرف مواد غذایی با طبع سرد مانند گوشت گاو و ماست خودداری کرده و از مواد غذایی با طبع گرم مانند گوشت شترمرغ و چاشنی‌هایی همچون دارچین و زنجبیل استفاده کنید. در طب سنتی به مصرف داروی گیاهی برای گرفتگی عضلات پا و دیگر عضلات بدن نیز توصیه زیادی شده است.

سوالات متداول

1.اسپاسم یا گرفتگی عضلانی چیست؟

اسپاسم یا گرفتگی عضلانی در واقع انقباض ناگهانی و دردناک یک یا چند عضله در بدن است.

2.علت ایجاد گرفتگی عضلات چیست؟

گرفتگی عضله می‌تواند به علت خستگی، فعالیت زیاد، ورزش نامناسب، کم‌آبی و همچنین سردی بدن باشد.

3.از جمله درمان های طب سنتی برای درمان گرفتگی عضلات چیست؟

طب سنتی درمان‌هایی همچون همچون بادکش، روغن‌مالی، ماساژ حرفه‌ای و رگ گیری، حجامت، زالودرمانی، دوری از استرس و همچنین پرهیزها و توصیه‌های غذایی مختلفی را توصیه کرده است.

4.برای درمان اسپاسم عضلانی، ماساژ درمانی با چه روغن‌هایی توصیه شده است؟

برای رفع دردهای عضلانی ماساژ درمانی با روغن‌هایی که طبع گرم دارند مانند سیاه دانه، بابونه، خرزهره و قسط توصیه شده است.

5. داروی گیاهی برای اسپاسم عضلانی توصیه شده در طب سنتی چیست؟

داروهای گیاهی با منشاء گیاه سورنجان برای درمان گرفتگی عضلانی توصیه شده است. از جمله این داروها می‌توان به حب رازی و قرص سورنجان مویزی اشاره کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات طب سنتی در منزل

حجامت در منزل

ماساژ در منزل

زالودرمانی در منزل

بادکش در منزل

داروخانه گیاهی

خرید آنلاین داروهای گیاهی

از معتبرترین مرجع

با بهترین کیفیت